Stealth II- Sustainable, Electrified & Automated Load Handling

En kran lyfter plankor

Den primära drivkällan i lastbilar och arbetsfordon kommer i allt högre utsträckning att bli elektrisk. Auxiliära system såsom lastbilskranar och arbetshydraulik för arbetsmaskiner bör därför anpassas till att ha el som primär energikälla, inte minst från ett energiperspektiv. Det här projektet handlar om hur anpassningen ska göras. I projektet tittar vi på systemarkitektur, styrsystem samt möjligheterna till energibesparingar genom automatisering.

Syfte

Syftet med projektet är att utforska möjligheterna som elektrifieringen innebär och därmed också påskynda processen. Optimerade hydraulsystem kan minska energiförbrukningen väsentligt, vilket kommer ha en direkt inverkan på batteristorleken, och därmed även på inköpskostnad och vikt.

Mål

Projektet är uppdelat i två tillämpningar: lastbilskran och grävlastare. Därtill ingår även utveckling av en gemensam plattform som kan användas av både akademi och industri. Följande konkreta mål har satts upp.

  • Förarstöd/automatiserad styrning för lastbilskran som:
    • minskar energiförbrukningen för kranen med 25 % jämfört med dagens förarstöd,
    • minskar dynamiska laster på stålstruktur och därmed möjliggöra reducering av armsystemets vikt.
  • System för grävlastare där:
    • den totala energiförbrukningen vid rälsarbete minskas med 30 % jämfört med dagens maskin under eldrift,
    • energiförbrukning relaterad till redskapsanvändning minskas med 30 %,
    • temperaturhantering sker optimalt med avseende på komponentlivslängd och energiförbrukning.

Arbetssätt

Projektetmetodiken utgår från identifikation av relevanta körcykler från verkliga maskiner i fält. Med hjälp av mätningar utvecklas därefter digitala tvillingar av maskinerna. De digitala tvillingarna används sedan för att studera olika koncept och styrsystem. Därefter implementeras och utvärderas relevanta system demonstratorer.

Samarbetspartners

Projektet utförs i samarbete mellan Linköpings universitet (LiU), Hiab, Huddig, Pandrol och SMP. Samtliga parter är medlemmar i Hudiksvalls Hydraulikkluster (HHK). Projektet är del i ett pågående långsiktigt forskningssamarbete mellan LiU och HHK.

KontaktVisa/dölj innehåll

Relaterade nyheterVisa/dölj innehåll

Relaterad forskningVisa/dölj innehåll

OrganisationVisa/dölj innehåll