Syfte
Syftet med projektet är att utforska möjligheterna som elektrifieringen innebär och därmed också påskynda processen. Optimerade hydraulsystem kan minska energiförbrukningen väsentligt, vilket kommer ha en direkt inverkan på batteristorleken, och därmed även på inköpskostnad och vikt.
Mål
Projektet är uppdelat i två tillämpningar: lastbilskran och grävlastare. Därtill ingår även utveckling av en gemensam plattform som kan användas av både akademi och industri. Följande konkreta mål har satts upp.
- Förarstöd/automatiserad styrning för lastbilskran som:
- minskar energiförbrukningen för kranen med 25 % jämfört med dagens förarstöd,
- minskar dynamiska laster på stålstruktur och därmed möjliggöra reducering av armsystemets vikt.
- System för grävlastare där:
- den totala energiförbrukningen vid rälsarbete minskas med 30 % jämfört med dagens maskin under eldrift,
- energiförbrukning relaterad till redskapsanvändning minskas med 30 %,
- temperaturhantering sker optimalt med avseende på komponentlivslängd och energiförbrukning.
Arbetssätt
Projektetmetodiken utgår från identifikation av relevanta körcykler från verkliga maskiner i fält. Med hjälp av mätningar utvecklas därefter digitala tvillingar av maskinerna. De digitala tvillingarna används sedan för att studera olika koncept och styrsystem. Därefter implementeras och utvärderas relevanta system demonstratorer.
Samarbetspartners
Projektet utförs i samarbete mellan Linköpings universitet (LiU), Hiab, Huddig, Pandrol och SMP. Samtliga parter är medlemmar i Hudiksvalls Hydraulikkluster (HHK). Projektet är del i ett pågående långsiktigt forskningssamarbete mellan LiU och HHK.