Att skriva bra rubriker, vettiga ankarlänkar och tänka sökordsoptimerat

Stora rosa liljor.
Rosa liljor är så vackra men doftar så illa. Sussanne A. Larsson

Vilka är de absolut mest vanliga rubrikerna på alla sidor, förutom ingångssidorna, på liu.se? Jo det är bland annat rubrikerna Forskning; Nyheter; Publikationer; Organisation; Medarbetare; Forskare/Forskargruppen; Relaterat innehåll; Kontakt/Kontakta oss; Utbildning.

Ovan nämnda rubriker är de mest förekommande på sidor såsom medarbetarsidor, organisationssidor, forskningsverksamhetssidor och forskningsområdessidor m.fl. Det är rubriker ni skriver i fältet för blockrubriker vilka också visas som ankarlänkar. Det finns mycket att tänka på och förhålla sig till när det gäller sökmotoroptimering (SEO) eller sökordsoptimering. Jag kommer här bara ta upp några saker att tänka på kring rubriker och framför allt blockrubriker.

Rubriker är viktiga men främst är H1:or och H2:or jätteviktiga ur sökordsoptimeringssynpunkt. I ovan nämnda rubriker finns inte mycket sökordsoptimering om man vill få in besökare till specifika sidor. Rubriker ska innehåll sökord för sidan. Vad är då sökord? Jo, det är det ord eller fras du skriver in i sökrutan på Google. Det gäller alltså att hitta relevanta sökord som har hög sökvolym (att någon använder dem). 

Rubriknivåer

På varje sida finns en H1:a. Undantaget är ingångssidorna (Entrance page) där måste man lägga till komponenten Complementary H1 för att få in en H1:a.

Vi har många H2:or på våra sidor, inte minst för att alla blockrubriker är H2:or. H2:or likväl som lägre rubriknivåer kan man skapa själv inne i texteditorer.

Ankarlänksnamn andra än blockrubriker

Vid driftsättningen i september -20 fick vi möjlighet att skapa korta namn för ankarlänkar och det gör det ännu enklare att skriva tydliga och sökordsoptimerade blockrubriker. Ofta är det önskvärt med en kortare ankarlänksrubrik.

Max 6 ankarlänkar kan visas på respektive sida. Markerar du ett block och klickar på gröna ikonen längst till vänster får du upp en dialogruta. Där kan du välja om du vill att blockrubriken ska visas som ankarlänk eller ej. Det är de 6 först ibockade rutorna (för varje block) som kommer att visa ankarlänkar på sidan. Har du bockat i fler rutor så visas inte de ankarlänksrubrikerna.

Längre ner på sidan har jag skapat 6 block där alla har fått ett vanligt kortnamn som visas som ankarlänk men en längre informativ blockrubrik som visas på sidan (i desktop och i mobilt läge).

Längst ner i samma dialogruta finns ett fält där du kan skriva in ett valfritt namn på ankarlänken vilket visas istället för det som står i fältet för blockrubriken.

Kom ihåg! Skriv alltid in en blockrubrik eftersom den syns i mobilt läge. Där hjälper rubriken besökaren att snabbt få en överblick över innehållet på sidan. I de fall du väljer att ha ett block utfällt i mobilt läge kan du välja att inte skriva en blockrubrik. Det kan finnas behov av det t.ex. när man vill visa besökaren på en viktig aktivitet, information o dyl.

Rubriknivå 2 i texteditorer

Tänk även på att skriva bra sökordsoptimerade rubriker inne i texteditorer. Följ rubriknivåer, aldrig en H3:a efter en H1:a, eller en H4:a efter en H2:a.  

Forskning om varför rosa liljor doftar så illa Visa/dölj innehåll

Nyheter inom forskningsområdet lärarskap och ledarskap i föräldragrupperVisa/dölj innehåll

Publikationer inom forskningsområdet hållbara energisystemVisa/dölj innehåll

2021

Kontakta medarbetare på Kommunikations- och marknadsavdelningenVisa/dölj innehåll

Alla anställda på KOM

Forskargruppen inom urbana experiment för klimatomställningVisa/dölj innehåll

Forskargruppen finns inom Institutionen för beteendevetenskap och lärande Visa/dölj innehåll

Åter till huvudsidan Visa/dölj innehåll