Fotografi av Lena Tibell

Lena Tibell

Professor emerita

Professor i Biokemi, Livsvetenskapernas didaktik, och Visuellt lärande och kommunikation

Presentation

Den molekylära världen är för liten för att vi ska se den. Istället får man använda allt från analogier, bilder och animationer till teknik för virtuell verklighet för att förstå. Hur och vad lär sig människor när de använder visualiseringar?

Min forskning sträcker sig från proteinkemi, molekylära interaktioner och cellbiologi till hur man undervisar och förstår livsvetenskaperna med hjälp av visualiseringar. 

Jag är ordförande och vetenskaplig ledare för den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas, teknikens och matematikens didaktik, FontD.

Läs mer om mig på lenatibell.se

Publikationer

2023

Andreas C. Göransson, Konrad Schönborn, Lena Tibell (2023) Towards defining success factors for school visits to digital science centers

2022

Jörgen Stenlund, Lena Tibell, Konrad Schönborn (2022) 'Awesome to see the immense time before us on Earth' - Students affective responses when interacting with a tree of life visualising evolutionary concepts Journal of Biological Education Vidare till DOI
Alma Jahic Pettersson, Carl-Johan Rundgren, Lena A.E. Tibell (2022) Students' Meaning-Making of Nutrient Uptake in Relation to Organizational Levels Designs for Learning, Vol. 14, s. 29-45 Vidare till DOI
Gunnar Höst, Konrad Schönborn, Lena Tibell (2022) Visual images of the biological microcosmos: Viewers' perception of realism, preference, and desire to explore Frontiers in Education, Vol. 7, Artikel 933087 Vidare till DOI
Marta Koc-Januchta, Konrad Schönborn, Casey Roehrig, Vinay K. Chaudhri, Lena Tibell, H. Craig Heller (2022) "Connecting concepts helps put main ideas together": cognitive load and usability in learning biology with an AI-enriched textbook International Journal of Educational Technology in Higher Education, Vol. 19, Artikel 11 Vidare till DOI

Forskning

Utbildning

Organisation