Några olika fenomen i matematikklassrummet är i fokus för mitt intresse. Det gäller till exempel lärares kommunikationsstrategier, språket i matematikundervisningen och sociomatematiska normer. Jag har en bakgrund som lågstadielärare med ett särskilt intresse för lärande och undervisning i matematik. Detta har så småningom lett mig vidare till avhandlingsarbetet där jag har haft ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. Min avhandling handlar om olika typer av undervisningsverksamheter i matematik och vad elever ges möjlighet att lära. Min långa lärarerfarenhet har haft stor betydelse både i min undervisning och för valet av forskningsinriktning.
För närvarande är jag engagerad i Matematiksatsningen, ett samverkansprojekt mellan LiU samt Linköpings och Norrköpings kommuner. Jag är medforskare tillsammans med lärare som forskar i sina egna klassrum (grundskolans tidigare år). Några forskningsfrågor som hittills har varit aktuella har gällt matematikundervisning i mångkulturella klassrum samt undervisning av skriftliga räknemetoder.
Mitt intresse för matematikundervisning gäller även undervisningen i andra länder. Det är allmänt känt genom internationella undersökningar att elever i flera asiatiska länder är mycket framgångsrika i matematik. Detta har bidragit till ett intresse för matematikundervisningen i Japan, där jag har haft möjlighet att observera matematiklektioner under en period. Här finns möjlighet att jämföra med svenska klassrum beträffande exempelvis lärares kommunikationsstrategier eller sociomatematiska normer.
Jag medverkar också i ”Math through stories” som är ett internationellt projekt. En av studierna i projektet undersöker lärares och blivande lärares uppfattningar om användning av barnlitteratur i matematikundervisningen. Eftersom detta är något som länge har uppmärksammats i matematikdidaktikkurserna på lärarprogrammet (tidiga skolår) vid LiU är det naturligtvis intressant att delta i projektet.
Att undervisa i matematikdidaktik
Under mina år på Linköpings universitet har undervisning i lärarutbildningen alltid varit en uppgift som engagerat mig. Att vara en del i utbildningen till ett av världens viktigaste yrken ser jag som en betydelsefull uppgift. Min medverkan gäller främst kurser inom området matematikdidaktik, framför allt på förskollärarprogrammet och för blivande lärare i förskoleklass – tidiga skolår samt i speciallärarprogrammet. Lärarstudentens utveckling till professionell matematiklärare i tidiga skolår och elevens utveckling av taluppfattning samt räknestrategier är kursinnehåll som ligger mig varmt om hjärtat. Kunskapsbedömning och utvärdering är andra områden som ryms i min undervisning.