Mario Kienzler

Biträdande universitetslektor

Bra företag möjliggör deras kunders värdeskapande; de bästa företagen använder prissättning och försäljningsmetoder för att göra en rättvis vinst från detta. Min forskning undersöker faktorer som möjliggör och förhindrar företag från denna sista del.

Mikroförutsättningarna för prissättning och försäljning av kundvärde

Jag är forskare på Avdelningen för industriell ekonomi (INDEK), Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI). Mina forsknings- och undervisningsintressen inkluderar marknadsföring (t.ex.värdebaserad prissättning och försäljning) och beslutsfattning.

Forskning på mikroförutsättningarna

Företagens prissättning och försäljningsmetoder påverkas av individuella faktorer; exempelvis erfarenheter, kompetenser och preferenser av managers och säljare. Dessa förutsättningar kan möjliggöra eller förhindra företag från lönsam prissättning och försäljning av varor och tjänster.

Min forskning fokuserar på värdebaserad prissättning och försäljning av tjänster inom tillverkningsindustrin med ett särskilt fokus på beteende och beslutsfattning av individer. 
Jag är intresserat av följande forskningsfrågor:

  • Utveckling och urval av prisstrategier
  • Rollen av individuella skillnader i värdebaserad prissättning och försäljning
  • Kognitiva aspekter i värdebaserad prissättning

För att studera dessa frågor, använder jag en rad olika forskningsmetoder såsom enkäter, experiment och intervjuer för att samla empirisk data.

Publikationer
Visa/dölj innehåll

2019

2018

Korta fakta
Visa/dölj innehåll

Akademisk examen

  • Econ. Dr., Industriell Marknadsföring, Linköping University, 2018
  • Ekon. Lic., Industriell Marknadsföring, Linköpings universitet, 2016
  • M. Sc., Företagsekonomi, Linköpings universitet, 2013

Utmärkelser

Publon’s 2018 Peer Review Award (ges till de främsta 1% av granskarna inom ekonomi och business fältet).

Undervisning

  • Handledare för studenter i ledarskaps- och organisationskursen, 722A38
  • Handledare och laborationsassistent i kursen Industriell marknadsanalys, TEIM07
  • Lektionsledare, handledare och laborationsassistent i kursen Industriell Ekonomi, TEIE17
  • Lektionsledare, handledare och laborationsassistent i olika kurser inom ekonomi och marknadsföring.


Sociala medier

Publikationer
Visa/dölj innehåll

Forskning
Visa/dölj innehåll