Årets Akademiska festkonsert blir en riktig operafest

I operans värld ryms allt från högsta lycka och yviga känslor till dunkla och ibland nedriga avsikter. Den Akademiska festkonserten i Louis De Geerhallen i Norrköping den 24 maj blir inget mindre än ett känslomässigt gym.

Foto Photographer:Mats Bäcker

– Det kommer att bli en storslagen upptakt inför promotionshögtiden, lovar Christina Hörnell, director musices vid Linköpings universitet och kvällens dirigent.

Det är fritt inträde till Festkonserten – det är bara att plats!

Korister Östgöta Kammarkör.30-årsjubilerande Östgöta Kammarkör, Linköpings Studentsångare och Norrköpings symfoniorkester framför tillsammans med solister kommer en lång rad pärlor och höjdpunkter ut operarepertoaren.

Det är välkända och spännande solister som engagerats för operafesten.
Karolina Blixt, mezzosopran, har till exempel medverkat i en uppsättning av operan Satyagraha tillsammans med Cirkus Cirkör och är till hösten aktuell med Tolvskillingsoperan på Folkoperan i Stockholm.

Hans Klareskog, basbaryton, har gått vidare från studierna i teknisk fysik och elektroteknik vid LiU till operastudier i Göteborg.
Operavärlden kräver också sin ciceron. Den rollen axlar Magnus Kyhle, med en 30-åriga erfarenhet av över hundra olika roller och mer än 1200 föreställningar.

Foto Brita NordholmKvällens program innehåller en lång rad utvalda operapärlor. Det börjar storslaget, med Richard Wagner och stycken ur Lohengrin och Tannhäuser. På tur härnäst står Guiseppe Verdi, med musik ur La Traviata. Också Camille Saint-Saëns Saltarelle för manskör står på programmet.

Men inte blir det någon operafest utan välkända utdrag ur Georg Bizets Carmen eller Pietro Mascagnis Cavalleria Rusticana. Till sist återkommer festensemblen till Guiseppe Verdi och ett av det mest älskade och spelade stycke ur hans opera Nabucco, Coro di schiave ebrei.

Konserten avslutas alltså med längtan till det förlorade, utsattheten hos de fördrivna och undertryckta.
Operan Nabocco, med sin förhistoria med en Verdi som svurit att aldrig mer skriva opera – men det starka librettot om israeliternas öde under Nebukadnessar ger honom ingen ro. Nabocco har premiär 1642 och operan kom också att ses som en dold kritik mot Österrikes inflytande över italienska småstater. Det är inte svårt att tolka in vår egen samtid.

I Nabocco sammanfattas just det director musices Christina Hörnell vill ge publiken vid årets Akademiska festkonsert: Ett känslomässigt gym.

 

Konsertprogrammet

Senaste nytt från LiU
Visa/dölj innehåll