De har gjort spel av Fuglesangs barnbok

Tangle Math är spelet som bygger på astronauten Christer Fuglesangs barnbok Det svarta hålet. Spelapplikationen, som nu lanseras, har utvecklats av Aseel och Erik Berglund, båda forskare och lektorer vid Linköpings universitet. 

Tangle Math
– Syftet var att utveckla ett spel som stimulerar till att räkna väldigt mycket, och vi ville samtidigt att det ska vara roligt att göra det, säger Erik Berglund, lektor i datalogi vid Institutionen för datavetenskap, IDA.

Allt började med att spelentreprenören Tomas Ahlström, som arbetar vid LiU Innovation och också är projektledare för East Sweden Game, träffade Christer Fuglesang på ett event på Visualiseringscenter i Norrköping för några år sedan. Där väcktes idén om att utveckla ett spel som kunde komplettera Christer Fuglesangs barnbok Det svarta hålet. Snart involverades Erik och Aseel Berglund i arbetet.

Aseel och Erik BerglundAseel och Erik Berglund– Vår forskning handlar om motivation, spel och lärande, så det passade oss bra. Vi fick fria händer att utforma spelet, ett interaktivt mattespel som fungerar som ett Memory, med tal istället för bilder.

I Christer Fuglesangs bok får man följa med syskonen Markus och Mariana på en resa in i ett svart hål, där kvantfysiken sätter barnen på stora prov. I kvantvärlden så har partiklar gemensamma tillstånd, och hänger tätt ihop, en grundmekanism som man ville tydliggöra i spelet. I Tangle Math letar man som spelare efter två brickor med samma tal. Alla brickor visar inte sina tal, men man kan räkna ut gömda tal eftersom brickor med samma färg har en och samma summa. Brickorna i spelet är sammanflätade som partiklar i kvantvärlden, och det gäller att hitta talpar så fort det går.

Tangle Math– Viktigt för oss är att man i spelet verkligen ska räkna hela tiden. En utmaning i speldesign för lärspel är att undvika att spelare kan klicka sig fram utan att tänka. Det ska inte gå att chansa för att klara en nivå, utan man måste ha tålamod nog att räkna sig fram till ett avancemang, säger Aseel Berglund, också hon lektor i datalogi vid IDA. 

All grafik i spelet baseras på boken, vilket skapar en igenkänningsfaktor för de barn som läst den, och efter varje nivå får man en kort resumé om vad som hänt i ursprungsberättelsen. Spelet vänder sig till barn som redan är intresserade av matematik, och lämpar sig från sju års ålder och uppåt.

– Men alla kan spela det, eftersom det är matematiska tankenötter på olika nivåer, säger Erik Berglund.

Efter drygt tre års arbete med utvecklingen av spelet, flertalet möten, diskussioner, och testspel av en referensgrupp, så är såväl Erik och Aseel Berglund som Christer Fuglesang nöjda med slutresultatet, och spelapplikationen har nu lanserats. Releasen skedde måndag 14 maj på Nobelmuséet i Stockholm. LiU Innovation och East Sweden Game har stöttat processen, och förläggare är Fri Tanke förlag.

Senaste nytt från LiU