
Idag har Stefan Hermansson en bilhall för el- och biogasbilar i Växjö och han samarbetar nära med Alexander Enulescu, vd på Konvegas, som konverterar bensinbilar till gas.
Ikea fick de önskade biogasbilarna. Eftersom det inte heller fanns bränsle så startade Stefan Hermansson Småländska bränslen, som idag har ett antal biogasmackar i södra Sverige.
En resa med flera utmaningar
– Utmaningarna startade här, säger han.Växjö kommun testade två gasbussar och beställde sedan 40. Alvesta biogas kunde producera gas, men betydligt mer än vad Småländska Bränslen kunde avyttra.
Entreprenören och idésprutan Stefan Hermansson tog råd från sina kontakter och hittade Eon, som gick in med säkerhet och som mellanhand.
– De är fantastiska entreprenörer i Alvesta, det var full fart 14 dagar efter driftstart, de levererar punktligt och verksamheten är lönsam, berömmer Stefan Hermansson.
Dock blev inte efterfrågan på biogasbilar så stor som han förväntat sig, trots att biogasen bara innebär fördelar.
Fokusgrupp i skolan

Nu har han 10 års garanti på gastankarna samt erbjuder bra finansiering och service för bilar i kostnadsklassen mellan 40 000 och 300 000 kr.
– Vi behöver övervinna osäkerheterna, säger han.
Nyligen öppnade också Småländska bränslen en ny biogasmack i Ljungby, med bidrag från Klimatklivet.
Och på Konvegas fortsätter arbetet att konvertera bensinbilar till biogas eller hybrid el + biogas. Mellan 300 och 500 nu i höst och förhoppningsvis ännu fler under nästa år.
Få biogasbilar når Sverige
El- och biogasbilhallen i Växjö Foto: Monica WestmanAtt hitta en passande biogasbil är inte lätt, de begagnade bilar som kommer ut på marknaden säljs snabbt.
– Enligt den statliga utredningen om fossiloberoende fordonsflotta som kom 2013 så ställs stora förväntningar både på biodrivmedel och el. En förutsättning för den utvecklingen är att det finns fordon tillgängliga som kunderna efterfrågar. När det gäller gasfordon finns många bilmodeller tillgängliga globalt, men bara en liten del av dem når Sverige. Eftersom de flesta nya bilar som säljs är tjänstebilar gäller det att det finns attraktiva sådana tillgängliga. Kanske kan Audi A4 axla den rollen eftersom Volvo för andra gången i historien bestämt sig för att lämna gassegmentet, kommenterar Mats Eklund, föreståndare för BRC och professor i industriell miljöteknik vid LiU.
Läs mer om alla stoppen på Biogasresan, länkar nedan