14 juni 2019

I år var de fler än någonsin, de internationella masterstudenterna som tog farväl av LiU på Farewell Ceremony den 12 juni. 229 studenter tog i omgångar plats på scenen på Forumteatern i Kårhuset Kollektivet och fick ta emot sina diplom.

Jätteglada studenter på scenFarewell Ceremony 2019. Kårhuset kollektivet, 12 juni 2019. Foto Magnus JohanssonTillsammans med nära och kära var det 448 personer som fyllde upp teatersalongen som därmed blev helt fullsatt.
Den högtidliga ceremonin föregicks av en stunds mingel innan det var dags för Chorus Lin att inleda ceremonin.

Farewell Ceremony 2019. Kårhuset kollektivet, 12 juni 2019. Foto Magnus JohanssonRektor Helen Dannetun höll traditionsenligt tal, därefter kallades en första omgång masterstudenter upp på scenen för Student Roll Call, och var och en ta emot ett gratulationsbrev ur rektors hand.

Som nästa punkt på programmet höll Mathias Henningsson, universitetslektor på Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling, IEI, sitt tal som en av lärarna på masterprogrammen.

Så kallades nästa omgång studenter fram för att ta emot sina gratulationsbrev.

Årets studenttalare var Mansi Kashatria från Indien.
Med en färsk examen i Ethnic and Migration Studies i bagaget och en studietid mitt i Norrköping berättade hon om sina iakttagelser av det typiskt svenska. Den internationella publiken av anhöriga fick nya insikter om jantelagen, fika och begreppet lagom.

Farewell Ceremony 2019. Kårhuset kollektivet, 12 juni 2019. Foto Magnus JohanssonMansi Kashatria tog också tillfället i akt att tackade alla nära och kära för att de kommit resande från hela världen för att fira studenternas avslutande Farewell Ceremony. Och hon tackade för deras envishet när det gällde att skaffa visum.
– Alla papper som krävdes för det motsvarade nog min samlade produktion under min studietid, konstaterade hon med glimten i ögat.

Farewell Ceremony 2019. Kårhuset kollektivet, 12 juni 2019. Foto Magnus JohanssonMed ett sista Student Roll Call avslutades ceremonin med något så ursvenskt som folkmusik och med universitetets studentspelmanslag Strängas och Rör på scenen.

Efter ännu lite mer mingel och, för de som ville, möjligheten att fotograferas av en proffsfotograf kunde masterstudenterna lämna Kårhuset med sina nya diplom.

– I år var det fler deltagare än någonsin på LiU:s Farewell Ceremony. Närmare 500 personer, det var en fantastisk uppslutning. Men vi lyckades bra med arrangemanget och allt flöt på bra, säger Caroline Sturesson, koordinator på universitetsförvaltningen och ansvarig för Farewell Ceremony 2019.
Men så hade hon också fin hjälp av praktikanten Rovia Sabah Othnam Bndyan. Den insatsen var en del av hennes studier på en kompletterande aspirantutbildning för utländska akademiker.
– Hon är värd ett särskilt tack för sitt arbete med ceremonin, säger Caroline Sturesson.