Fortsatt ökat intresse för LiU Game Conference 

LiU Game Conference växer så det knakar. I år har man sålt över tusen biljetter, vilket innebär att man nått taket för vad som ryms i lokalerna på Kårkollektivet i Linköping.

Bild från LiU Game Conference 2017 Bild från LiU Game Conference 2017 Christian Ekstrand

Bild från LiU Game Conference 2017Tomas Ahlström– När vi började för nio år sedan var det många som höjde på ögonbrynen och undrade varför vi skulle satsa på en spelkonferens. Nu har vi nått en position där vi får stor respekt, och konferensen blir ett fantastiskt komplement till det entreprenörskap som finns i regionen, säger Tomas Ahlström, eventansvarig för LiU Game Conference och rådgivare vid LiU Innovation.

Det som började som ett renodlat studentevent för nio år sedan har nu blivit ett stort event med deltagare från både industrin, spelbranschen och forskningsområdet. Årets event går av stapeln den 28 november.

– Konferensen handlar inte bara om dataspel, utan också om digitala upplevelser. Det vi pratar om, eller visar upp på konferensen måste inte nödvändigtvis vara kopplat till underhållningsspel, utan vi försöker fånga alla aktörer som rör sig inom den tekniska sfären.

LiU Game Conference är en satsning för att etablera fler företag i branschen, och få fler studenter att arbeta med spel i regionen.

Bild från LiU Game Conference 2017Bild från LiU Game Conference 2017– Dataspelsbranschen en av världens snabbast växande industrier. Det är en framtidsbransch med många arbetstillfällen som också ligger bakom teknikutvecklingen i många andra branscher. Tekniken som utvecklas inom spelbranschen gynnar till exempel medicinsk visualisering och flygsimulering, och det finns mycket kompetens i spelbranschen som andra branscher saknar, säger Tomas Ahlström.

Under konferensen kommer deltagarna kunna ta del av ett gametrack, med inspirerande föreläsare från hela världen, där till exempel representanter från företag som Blizzard, Epic, Unity och Jagex kommer att vara på plats. Parallellt så pågår ett sciencetrack med fokus på akademisk forskning som inte nödvändigtvis måste relatera till spelbranschen. Bland annat kommer Emil Axelsson, forskningsingenjör vid LiU att berätta om Open Space – hur man kan visualisera hela universumet i realtid, och besökare kommer under dagen också att erbjudas närvara vid en paneldebatt om hur man ska få fler unga att intressera sig för spelutveckling, provspela spelprototyper utvecklade av studenter vid Linköpings universitet och mingla runt bland olika företag som är på plats för att visa upp deras arbete.

Bild från LiU Game Conference 2017Bild från LiU Game Conference 2017– Vi vill stärka regionen både nationellt och internationellt och få fler studenter att intressera sig för att arbeta med spelutveckling. Vi samarbetar nära East Sweden Game som erbjuder rådgivning och arbetsplatser för spelutvecklare i Linköping.

Under konferensen avgörs också studenttävlingen LiU Game Awards - en tävling för de studenter som studerar spelprogrammering vid Linköpings universitet.

– Vi ser hur bidragen blir bättre för varje år, och det är ett resultat av att konferensen blir större och att det är tyngre namn i juryn.

Vinnaren i tävlingen får 20 000 kronor i vinstpengar för att bygga klart sitt spel, och kan också få coachning av LiU Innovation som står som arrangörer tillsammans med konsultföretaget HiQ och East Sweden Game.

Foto: Christian Ekstrand

Programmet för LiU Game Conference 2018 hittar du här:


Senaste nytt från LiU