03 maj 2023

Linköpings universitet tillhör återigen de mest attraktiva arbetsgivarna i landet, när de 150 största arbetsgivarna undersökts och rankats. Från att förra året hamnat på tio i topp, kom LiU i år på 17:e plats.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.
Linköpings universitet fortsätter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Magnus Johansson

När LiU 2022 slog sig in bland de allra mest efterfrågade och populära arbetsgivarna i landet med en tiondeplats totalt var det både glädjande och kanske lite överraskande. Att hålla sig kvar i konkurrensen bland företag som Spotify, IKEA och Sveriges Television och komma in som nummer 17 tyder på att LiU:s rykte som en bra arbetsgivare är grundmurat.

– Jag är stolt och glad över att vi fortsätter vara bland Sveriges bästa arbetsgivare i ett mycket gott sällskap av framgångsrika företag och organisationer. Vi var långt framme förra året när vi kom 10:a och nu visar vi att det var ingen slump, säger HR-direktör Pia Rundgren.

Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2023
1. Spotify
2. Ikea
3. Sveriges Television
4. Försvarets materielverk
5. Afry
6. Epiroc
7. Volvo cars
8. Försvarsmakten
9. Volvo group
10. EY
17. Linköpings universitet

Om Randstad Employer Brand Research

Randstad Employer Brand Research (REBR) är världens största oberoende employer branding-undersökning. Undersökningen kartlägger vilka kriterier som svenska arbetstagare tycker är viktiga vid val av arbetsgivare, såväl som attraktiviteten hos landets 150 största arbetsgivare med en varumärkeskännedom över 10 procent. I Sverige har ett representativt urval om 4 326 respondenter deltagit i undersökningen. Med närmare 163 000 respondenter och över 6 000 undersökta företag på 32 marknader världen över är REBR världens mest omfattande undersökning i sitt slag.