14-årigt saxofongeni solist på Akademiska festkonserten

Det blir brasiliansktinspirerat när Noah Hofvander, 14 år, tar ton på den akademiska festkonserten. Och publiken får nog höra inget mindre än en blivande världsartist på altsaxofon. 

 

14 år och redan van konsertsolist. Hur vanligt är det?
- Det är väl inte det mest vanliga … men det är väldigt kul att få vara det, säger Noah Hofvander, som debuterade som orkestersolist redan som 12-åring.

Dessutom spelar du klassisk altsax. Det är inte heller särskilt vanligt?
- Nej, det är faktiskt väldigt ovanligt. Och det finns inte så mycket musik skriven för saxofon, det är ett instrument som uppfanns först 1850. I förskolan fick vi prova på alla möjliga instrument under en dag. Min bror spelade trumpet, det påverkade mig nog - men jag ville ha något eget. Saxofonen var cool.

Nu kommer vi att få höra dig som solist på den akademiska festkonserten. Hur kommer det sig att du fick det engagemanget?
- För ett drygt år sedan vann jag tävlingen Bergsslagssolisten, priset var att få spela med Bergslagens kammarsymfoniker. Och då var Merete Ellegaard gästdirigent, så vi började prata om att jag skulle spela med akademiska orkestern i Linköping.

Så blev det alltså. Och det blir klassisk musik det svänger om. 1900-talstonsättaren Darius Milhaud var influerad av Sydamerika och det märks i hans verk Scaramouche.

Foto: LARS_KARLSSONVarför har du valt att spela just det stycket?
- Dels för att det är publikvänligt och roligt att lyssna till. Dels för att jag får visa upp saxofonen i tre satser av helt olika karaktär. Den första är sprallig med en med massa 16-delar, nästan lite okontrollerad men jag gillar att spela snabbt. Den andra satsen är lugnare och mer seriös. Den tredje, Brasiliera, kommer som en riktigt pampig avslutning.

Du spelade andra och tredje satsen av Scaramouche på en tävling i Moskva i höstas. Men hur är det med den första satsen, sitter den också?
- Jag håller just på att öva den … jag har lätt för att lära mig noter, men det handlar om så mycket mer. Man måste hitta rätt känsla, försöka sätta sig in i kompositörens intentioner – och så ska allt sitta perfekt. Det tar mycket längre tid att studera in musik än man tror. Men med en saxofon går det inte att öva mer än kanske en och en halv timme per dag. Övar jag längre, blir jag för öm i läpparna!

Du är i det närmaste geniförklarad med många tävlingsvinster och pris bakom dig. Efter gymnasiet på Lilla Akademien hägrar musikstudier i Paris.
Är det så att festpubliken nu kommer att få höra en kommande världsstjärna?

- Vilken fråga! Inte vet jag, men går allt som planerat så kanske. Det vore förstås fantastiskt.

Länk biljetter för anställda och studenter


Senaste nytt från LiU