Runt 150 inbjudna gäster hade samlats i Nexus för att delta i den högtidliga invigningen, med tal av bland annat rektor Jan-Ingvar Jönsson och vicerektor Per-Olof Brehmer. Tanken med ett samverkanshus är att här ska studenter, doktorander, forskare, samhälle och näringsliv kunna testa idéer, lösa utmaningar och skapa nya samarbeten.
Redan nu finns aktörer på plats i huset. Det är Agtech Sweden, som arbetar med teknikutveckling inom hållbart lantbruk, WASP, ett nationellt program för excellent grundforskning, forskarutbildning och rekrytering av akademisk kompetens, LiUST, ett LiU-centrum för hållbarhetsomställningar samt Kunskapsnavet för jordbrukets digitalisering.
Många av universitetets samarbetspartners var på plats och de var överens om att den här platsen är värdefull.