Studenter på LiU vill bli bäst i världen

Form, motor och luftmotstånd. För att inte tala om kraftöverföring och vikt. Det är mycket som måste stämma för studenterna i tävlingen Delsbo Electric. Målet är högt satt - att slå världsrekord.

Emil Fernlund och Esaias Jerrelind

Glöm Tesla och andra supersnåla elbilar, i tävlingen Delsbo Electric tar blivande ingenjörer från hela Sverige fram världens mest energieffektiva fordon. Årets final avgörs i Delsbo den 26 maj på en drygt tre kilometer lång bana där energiförbrukningen per person och kilometer (personkilometer, pkm) mäts och jämförs.

Förra årets vinnare kom från Högskolan Dalarna och slog officiellt världsrekord i bränslesnålhet med 0,73 Wh per personkilometer. Linköpings bidrag, Rail Snail 1, kom på femte plats men fick också pris för årets innovation, tack vare sin strömlinjeformade kaross med lågt luftmotstånd. Nu bygger studenter på Civilingenjörsprogrammet i maskinteknik årets två fordon från Linköpings universitet. Ett av tågen bygger på förra årets modell och kallas Rail Snail 2, eller ”första klass” i den interna jargongen studenterna emellan.

– Målet är att vinna, helt klart. Vi bör kunna halvera energiåtgången jämfört med förra året, och sedan komma ner ytterligare en bit, men det är alltid svårt att veta hur exakta våra beräkningar blir, säger Gustav Astré.

FViktjägare. Gustav Astré och Joackim Hansson inspekterar hjulen till Rail Snail 2. Vikten är avgörande för energiförbrukningen och hjulen ska göras lättare.Viktjägare. Gustav Astré och Joackim Hansson inspekterar hjulen till Rail Snail 2. Vikten är avgörande för energiförbrukningen och hjulen ska göras lättare. Foto: Pia Molinörbättringen jämfört med Snail 1 ska främst åstadkommas genom lägre vikt och ett frinav till motorn. Genom så kallad topologioptimering (ett sätt att utnyttja materialet maximalt) har en mängd hål frästs ut i chassit vilket minskar vikten. Karossen kommer att göras i tyg i stället för plåt, och längden på fordonet har kapats med cirka en meter. Det kommer att bli ganska tajt för de sex passagerarna.

– Och frinavet gör att motorn inte bromsar i den nedförsbacke som finns på banan. Det kommer att betyda mycket, säger Joackim Hansson.

Den andra gruppen med tåget Helios (”dressinen” internt) siktar inte bara på låg energiförbrukning, utan också på innovationspriset som också delas ut i samband med tävlingen. Deras tåg liknar Snail i formen, men byggs helt i trä och har solpaneler på taket. Hela bygget ska vara så miljövänligt och hållbart som möjligt.
Trä är ett både starkt och lätt material och behöver egentligen inte innebära några begränsningar. Samtidigt innebär det särskilda utmaningar jämfört med till exempel aluminium.

– Det är ett levande material som är svårare att göra beräkningar på. Vi har till exempel valt en del massiva reglar för att vara på den säkra sidan. Det värsta som kan hända är ju att tåget skulle kollapsa under tävlingen, säger Esaias Jerrelind.

– Och i hjulen har vi lagt in skivor av aluminium. I praktiken hade det nog blivit svårt med de solida trähjul vi tänkte använda från början, tillägger Emil Fernlund.

Emil Fernlund provkör motorn till Helios. I det färdiga ekipaget ska batteriet bytas ut mot solceller.Emil Fernlund provkör motorn till Helios. I det färdiga ekipaget ska batteriet bytas ut mot solceller. Foto: Pia MolinInitiativet till att ställa upp i Delsbo Electric togs av Micael Derelöv, avdelningschef för Maskinkonstruktion. Han tycker att det finns en stor pedagogisk fördel med att studenterna arbetar praktiskt och själva bygger sina fordon.
– Vi vill att deras kunskap ska vara praktiskt tillämpbar, och LiU har lång erfarenhet av att ha arbetat med projektkurser, åtminstone från början av 1980-talet. Djävulen sitter i detaljerna. Det räcker inte med att göra en ritning för att veta om något fungerar eller inte. Du måste bygga också.

Jämfört med förra årets vinnare drar ett vanligt pendeltåg ungefär 77 gånger mer energi per personkilometer. Riktigt snåla elbilar drar också väsentligt mycket mer energi. Omräknat till bensin förbrukade vinnaren bara ett kryddmått bränsle för att transportera en person i tio kilometer - en fantastisk siffra som också noterats i Guiness rekordbok som bäst i världen. Men samtidigt kanske inte det allra viktigaste med tävlingen.

– Ett misslyckande kan ofta vara väldigt lärorikt, bara man förstår varför man gjort fel. Det viktigaste är trots allt läromomentet i kurserna. Förra årets studenter lärde sig massor på att deras tåg blev för tungt, och därmed drog onödigt mycket energi, säger Micael Derelöv.

Ekipagen i Delsbo Electric ska vara batteridrivna och rymma mellan två och sex personer. Tävlingssträckan är 3,36 kilometer lång på den så kallade Dellenbanan utanför Delsbo. Fordonen från LiU visas upp första gången vid en shake down den 7 maj. Formellt är studenternas tågbygge ett kandidatprojekt under tredje året på Maskinteknikprogrammet.

Fotnot: 

Hur gick det då? Jo, Rail Snail 2 slutade trea i tävlingen med en energiförbrukning på 1,09 Wh/pkm. Det är en klar förbättring jämfört med 2017. Helios kom på femte plats med 1,89 Wh/pkm. Segrade gjorde Eximus 3 från Högskolan i Dalarna med 0,632 Wh/pkm - nytt inofficiellt världsrekord i låg energiförbrukning. Helios vann dessutom tävlingens innovationspris med sin inriktning mot miljö och hållbarhet.


Se filmen från årets tävling

Läs mer om tävlingen
Visa/dölj innehåll

Kontakt
Visa/dölj innehåll

Senaste nytt från LiU
Visa/dölj innehåll