Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 16
träffar
Laddar resultat
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning - FobasNT
Träffa lärare och forskare som vill utveckla naturvetenskaps- och teknikundervisning i förskola och skola. Bolla idéer, få inspiration och ny kunskap om hur undervisning kan utvecklas med forskning. Vi ses den 15-16 oktober i Norrköping!
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID
NATDID:s uppdrag är att stödja svensk skolutveckling inom naturvetenskap och teknik. Det gör vi genom att göra ämnesdidaktisk forskning mer tillgänglig för dem som är verksamma i skolan.
Medarbetare
Visa alla
System- och individperspektiv på bedömning
De senaste årens ökade tryck på skolsystem att mäta och följa kunskapsutveckling har satt frågan om bedömning i centrum för forskningen om skolan.
Språk, redskap och representationer
Inom detta forskningsområde fokuseras dessa redskap och representationer och vilka möjligheter till lärande av naturvetenskap de ger. Vi undersöker även hur nya typer av redskap förändrar naturvetenskapliga lärandepraktiker i sig.
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD - är en forskningsmiljö inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik som startade 2011.
Pedagogiskt arbete Norrköping
Vår kärna består av praktiknära forskning om verksamheter i anslutning till utbildning, som syftar till att förstå och problematisera villkor för utbildning och undervisning i bland annat förskola, fritidshem, skola och lärarutbildning.
Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet
Forskningen inom detta kunskapsfält analyserar samspel mellan aktörer (barn, pedagoger, fysiska artefakter) inom ramen för olika rumsliga och sociala kontexter (klassrummet, sandlådan) och i olika kommunikativa aktiviteter (fri lek, körlektioner).
Apps and downs: Psykisk hälsa och tonårstjejers förståelse av budskapet i sociala medier
Tonårstjejer följer ofta influencers som diskuterar sin psykiska hälsa. Men vilka normer om hälsa och välbefinnande förmedlas i sociala medier? I studien vill vi undersöka influencers inlägg om psykisk hälsa och hur inläggen tolkas av följarna.
Erfarenhetsbaserat lärande i naturvetenskaplig undervisning
Forskningen tar utgångspunkt i Kroppsligt förankrad kognition (embodied cognition) och mer specifikt i teorin för begreppsliga metaforer.
Didaktiska ansatser inom naturvetenskaplig undervisning
Forskningen inom detta område inriktas mot att dels vidareutveckla didaktiska ansatser inom naturvetenskap, dels undersöka och kritiskt granska deras historiska, kulturella samtida uttryck.