Educational Sciences: Documentation, monitoring and evaluation in preschool practice, 7.5 credits

Utbildningsvetenskaplig kärna: Dokumentation, uppföljning och utvärdering i förskolans praktik, 7.5 hp

970G35

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Katarina Elfström Pettersson

Course coordinator

Katarina Elfström Pettersson

Director of studies or equivalent

Birgitta Plymoth
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2020) 202049-202103 Swedish Norrköping, Norrköping C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2020) 202049-202103 Swedish Vimmerby C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2020) 202049-202103 Swedish Västervik C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 1 (Autumn 2020) 202049-202103 Swedish Hultsfred C

Main field of study

Didactics

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
SRE1 Exercises 5.5 credits U, G, VG
SME1 Exercises 1 credits U, G
MRE1 Exercises 1 credits U, G
Obligatorisk litteratur Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (2014) Bild, konst och medier för yngre barn. Lund: Studentlitteratur. [Kapitel 6 Digitalkameran som Agent i förskolans verksamhet] Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm. Liber. Eidevald, Christian. (2017). Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man?. (2 uppl.) Stockholm: Liber. Lindgren, Anne-Li (2020). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerups. Lindgren, Anne-Li; Pramling, Niklas & Säljö, Roger (2017) Förskolan och barns utveckling. Malmö: Gleerups [Sektion 4 Uppföljning och utveckling i förskolan] Löfgren, Håkan (2015). A noisy silence about care: Swedish preschool teachers’ talk about documentation. Early Years, 36(1), 4-16. Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (red) (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur och kultur. [Del III Att berätta om sin verksamhet – dokumentation och delaktighet] Svenning, Bente (2011). Vad berättas om mig: Barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation. Lund: Studentlitteratur. Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering & pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber. Obligatorisk litteratur, Styrdokument Skolverket (2017). Allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig på Internet) Skolverket (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket. Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Stockholm: Skolverket. Valbar litteratur Alerby, Eva (2012). Om tystnad i pedagogiska sammanhang. Lund: Studentlitteratur Alnervik, Karin (2013). "Men så kan man ju också tänka!": pedagogisk dokumentation som förändringsverktyg i förskolan. Doktorsavhandling, Jönköping: Högskolan i Jönköping, 2013. Jönköping. Barsotti, Anna, Dahlberg, Gunilla, Göthson, Harold & Jonstoij Tove (2015). Hundra sätt att förundras: pedagogik i en föränderlig omvärld. Stockholm: Liber. Bjervås, Lise-Lotte (2011). Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan: en diskursanalys. Doktorsavhandling, Göteborg: Göteborgs universitet. Blomström, Vendela (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur Colliander, Marie-Anne, Stråhle, Lena & Wehner-Godée, Christina (red.) (2010). Om värden och omvärlden: pedagogik i praktik och teori med inspiration från Reggio Emilia. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Emmoth, Katarina (2014). Grunden läggs i förskolan: Förskolepedagogers tankar om utveckling, lärande och dokumentation. Licentiatavhandling, Umeå : Umeå universitet, 2014. Umeå. Fennefoss, Anne Tove & Jansen, Kirsten E. (2009). Småbarnspedagogik och praktikberättelser: Pedagogisk dokumentation i förskolan. Malmö: Gleerup. Holmberg, Charlotte (2015) Så är det ju: den blir aldrig färdig!: En etnografisk studie om förskolepedagogers arbete med pedagogisk dokumentation. Licentiatavhandling, Stockholms universitet, 2015. Stockholm. Johansson, Eva M. (2016). Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget: en etnografisk studie om bedömning i förskolekontext. Doktorsavhandling. Göteborg : Göteborgs universitet, 2016. Göteborg. Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups utbildning. Sandberg, Gunilla (2012). På väg in i skolan: om villkor för olika barns delaktighet och skriftspråkslärande. Doktorsavhandling. Uppsala: Uppsala universitet. [Kapitel 7 och 9, tillgänglig på Internet] Karlsson, Ola (red) (2017). Svenska Skrivregler. Stockholm: Liber Säfström, Charlotte (1999). Börja tala. Stockholm: Ordfront Wehner-Godée, Christina (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber. Wehner-Godée, Christina (2011). Lyssnandets och seendets villkor: pedagogisk dokumentation - DVD, bok. Stockholm: Stockholms universitets förlag. Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.