Preschool Education - Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits

Förskolepedagogik - Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp

970G43

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Course type

Programme course

Examiner

Katarina Elfström Pettersson

Course coordinator

Katarina Elfström Pettersson

Director of studies or equivalent

Birgitta Plymoth
ECV = Elective / Compulsory / Voluntary
Course offered for Semester Weeks Language Campus ECV
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2020) 202014-202023 Swedish Norrköping C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2020) 202014-202023 Swedish Västervik C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2020) 202014-202023 Swedish Vimmerby C
L1FOR Pre-school Teacher Programme 2 (Spring 2020) 202014-202023 Swedish Hultsfred C

Main field of study

Pedagogical Work

Course level

First cycle

Advancement level

G1X

Course offered for

  • Pre-school Teacher Programme

Examination

Applies to all courses regardless of grading scale.

  • Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination.

If the course has a three-graded grading scale (U - VG), following applies:

  • Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades.

The following applies to courses that include a compulsory component:

  • If special circumstances prevail, and if it is possible with consideration of the nature of the compulsory component, the examiner may decide to replace the compulsory component with another equivalent component.

If the LiU coordinator for students with disabilities has granted a student the right to an adapted examination for a written examination in an examination hall, the student has the right to it. If the coordinator has instead recommended for the student an adapted examination or alternative form of examination, the examiner may grant this if the examiner assesses that it is possible, based on consideration of the course objectives.

Grades

Three-grade scale, U, G, VG

Other information

Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus.

The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed.

Department

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Code Name Scope Grading scale
OBL1 Exercises 0 credits D
MRE1 Exercises 2 credits U, G
SEM1 Exercises 3 credits U, G
POR1 Exercises 7 credits U, G, VG
Obligatorisk litteratur Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid. (2018). Utbildning och undervisning i förskolan. Omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber. Ericsson, Ingegerd. (2005). Rör dig – lär dig. Motorik och inlärning. Stockholm: Sisu idrottsböcker. (pdf på Lisam) Ericsson, Ingegerd. (2018). Betydelsen av fysisk aktivitet och motorisk kompetens för lärande. Publicerad på idrottsforum.org 2018-02-16. https://idrottsforum.org/ericsson180216/ (pdf på Lisam) Grindberg, Tora & Jagtøien, Greta Langlo. (2000). Barn i rörelse - Fysisk aktivitet och lek i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. (pdf på Lisam) Hammar, Lena & Johansson, Inger. (2008). Visst kan ALLA vara med! – i idrott, lek och spel. Örebro: Varsam AB. (pdf på Lisam) Heggstad, Kari Mjaaland. (2014). 7 vägar till drama: grundbok i dramapedagogik för förskollärare och lärare. Lund: Studentlitteratur. Holmberg, Ylva & Vallberg Roth, Ann Christine. (2018). Flerstämmig musikundervisning i förskola. BARN, 36(3-4), 79-94. Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta. (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups. Kyrk Seger m.fl. (2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget Lagerlöf, Pernilla & Wallerstedt, Cecilia. (2018). ‘I don’t even dare to do it’: problematising the image of the competent and musical child. Music Education Research, 1-3 Lagerlöf, Pernilla & Wallerstedt, Cecilia. (2018). Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i förskolan. BARN, 36(3-4), 59-78. Lindh, Yvonne. (2017). Barn och konst – samtal, kommunikation och demokrati. Nordisk Barnehageforskning, 15(2), 1-18. Löfstedt, Ulla. (2004). Barns bildskapande. Teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser. Jönköping: Jönköping University press. (även 2011, utgiven av Nomen) Osnes, Heid, Skaug, Hilde Nancy & Kaarby, Karen Marie Eid. (2010). Kropp, rörelse och hälsa i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Pramling Samuelsson, Ingrid, Asplund Carlsson, Maj, Pramling, Niklas & Wallerstedt Cecilia. (2015). Konsten att lära barn estetik. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. Riddarsporre, Bim & Söderman, Johan (red). (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Skåreus, Eva. (red.) (2018). Estetiska ämnen och genus. Malmö: Gleerups. Änggård, Eva. (2006). Barn skapar bilder i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Styrdokument Skolverket. (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (rev 2017). Stockholm: Skolverket. Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö18. Stockholm: Skolverket. UNICEF (2009). Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. Stockholm: UNICEF. Obligatorisk media Høgskolen i Bergen (2015). Barns motoriske utvikling, 1-6 år. Tillgänglig via: https://www.youtube.com/watch?v=CLSHiS5e_Fk Skolverket. (2019). Intervju med Ruhi Tyson: Bildning genom lek och skapande i förskoleklass. Tillgänglig via: https://soundcloud.com/skolverket/bildning-genom-lek-och-skapande-i-forskoleklass-med-ruhi-tyson?fbclid=IwAR3JvrpdBOLS5yy0IXWScv080ISz-W5GJwitZ6uC_NNROBFepXumevxwbXI Referenslitteratur Andréason, Karin & Bärgaskörd, Gustav (2016). Medveten motorisk träning. Stockholm: Natur och kultur. Bendroth Karlsson, Marie. (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. Bendroth Karlsson, Marie. (2017). Barns möte med konst. Lund: Studentlitteratur. Burman, Anders. (red.). Konst och lärande – Essäer om estetiska lärprocesser. Södertörn: Södertörn studies in higher education. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:718031/FULLTEXT01.pdf Forsberg-Ahlcrona, Mirella. (2016). Kreativitet i förskolan. Lund: Studentlitteratur. Furness, Karin. (2017). Formulera: bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Hofvander Trulsson, Ylva. & Houmann, Anna. (red.) (2015). Musik och lärande i barnets värld. Lund: Studentlitteratur. Holmgren-Lind, Lotta. (2007). Pedagogiskt drama – i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik. Linköping: Linköpings universitet. Pramling, Niklas och Pramling Samuelsson, Ingrid. (2010). Glittrig diamant dansar. Små barn och språkdidaktik. Stockholm: Norstedts. Sjöstedt Edelholm, Elisabet & Wigert, Anne. (2005). Att känna rörelse – en danspedagogisk metod. Stockholm: Carlssons förlag. Änggård, Eva. (2007). Bildskapande en del av förskolebarns kamratkulturer. Linköping: Linköpings universitet. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:20796/FULLTEXT01.pdf

This tab contains public material from the course room in Lisam. The information published here is not legally binding, such material can be found under the other tabs on this page. Click on a file to download and open it.