Vetenskapliga perspektiv och metoder inom utredningar och forskningsstudier I, 7.5 hp

Scientific Perspectives and Methods in Investigations and Research Studies I, 7.5 credits

709G13

Huvudområde

Samhällsplanering

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Simon Haikola

Kursansvarig

Simon Haikola

Studierektor eller motsvarande

Jenny Gleisner

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSP Samhällsplanering, kandidatprogram 4 (VT 2022) 202214-202218 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Samhällsplanering

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i samhällsplanering

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik C, Samhällskunskap A, Engelska B
(Områdesbehörighet A4/4)
samt
45 hp godkända från Kandidatprogrammet i Samhällsplanering

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika vetenskapliga traditioner, metodologier och vetenskapsteoretiska begrepp.
- redogöra för och kritiskt granska vetenskapsteorier och metoder.
- självständigt urskilja, formulera och värdera olika vetenskapliga kunskapssyner
- redogöra för planeringsforskning/planeringsteori utifrån ett vetenskapligt perspektiv  
- tillämpa och självständigt arbeta med olika metoder för insamling och analys av material. 
- förhålla sig till etiska aspekter inom forskning.

Kursinnehåll

Kursen behandlar grundläggande kvalitativa och kvantitativa metoder för insamling, bearbetning och presentation av material såväl som olika kunskapssyner. En central del av kursen bygger på att få en grundläggande kunskap om för samhällsplanerarprofessionen samt för den vetenskapliga arbeten viktiga metoder och vetenskapliga kunskapssyner. Metoderna och vetenskapsteorierna beskrivs och tillämpas på en översiktlig nivå. Etiska aspekter inom forskning behandlas på en översiktlig nivå. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen och inlämningsuppgifter, muntlig redovisning samt aktivt deltagande i seminarier.  Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.                              

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBL2 Obligatoriska seminarier 1.5 hp U, G
STN1 Skriftlig tentamen 4 hp U, G, VG
UPG2 Skriftlig inlämningsuppgift 2 hp U, G

Böcker

David, Matthew, Sutton, Carole D., Torhell, Sven-Erik, (2016) Samhällsvetenskaplig metod. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144099958

Holt-Jensen, Arild, (2018) Geography : history and concepts. Fifth edition 2018

ISBN: 9781526440150, 1526440156, 9781526440143, 1526440148

Thurén, Torsten, (2019) Vetenskapsteori för nybörjare. Upplaga 3 Stockholm : Liber, [2019]

ISBN: 9789147127788

Artiklar

Horst W. J. Rittel, Melvin M. Webber, Dilemmas in a General Theory of Planning

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.