Barn- och ungdomslitteratur, 7.5 hp

Children's and Youth Literature, 7.5 credits

716G21

Huvudområde

Litteraturvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Lars Wallner

Kursansvarig

Lars Wallner

Studierektor eller motsvarande

Elin Käck

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) ST 2020 202024-202033 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Litteraturvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • redogöra för utvecklingen av genrerna inom barn- och ungdomslitteraturen
  • relatera ett urval av barn- och ungdomslitterära verk till en samhällelig och litteraturhistorisk kontext
  • analysera barn- och ungdomslitteratur med litterära analysverktyg
  • beskriva och diskutera olika funktioner som barn- och ungdomslitteraturen har och har haft för barns utveckling
  • redogöra för några litteraturdidaktiska metoder kopplade till genrer inom barn- och ungdomslitteraturen
  • jämföra texter i ett intertextuellt syfte.

Kursinnehåll

I kursen studeras ett antal barn- och ungdomslitterära verk, såväl äldre som samtida, för att belysa barnlitteraturens framväxt och dess roll idag. Ett analytiskt fokus läggs på litteraturens funktioner under olika historiska skeenden, liksom på de ideologier som dagens barn- och ungdomslitteratur förmedlar. Litteraturvetenskapliga metoder övas och används för att placera verken i sin kontext och belysa deras intertextualitet. Ett ideologikritiskt förhållningssätt intas till verken och den bild de ger av barndom, barns utveckling, lärande och barns position i samhället.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar kring litterära texter. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande i seminarierna och genom skriftlig inlämningsuppgift. Detaljerad information återfinns i kurshandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Hemtentamen 5.5 hp U, G, VG
EXA1 Gruppredovisning 2 hp U, G

Böcker

Litteraturlista finns under Övriga dokument. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.