Ledning och strategiskt personalarbete 3, 30 hp

Strategic Human Resource Management 3, 30 credits

731G18

Huvudområde

Sociologi Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Ulrik Lögdlund

Kursansvarig

Ulrik Lögdlund

Studierektor eller motsvarande

Ulrik Lögdlund

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) HT 2020 202035-202123 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Sociologi, Human Resource Management and Development

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Godkänd Ledning och strategiskt personalarbete, grundkurs
  • Ledning och strategiskt personalarbete, fortsättningskurs med minst 22,5 hp godkända vari Grundläggande vetenskaplig metod 7,5 hp och Projektarbete 7,5 hp ska ingå (motsv)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • beskriva, analysera och kritiskt granska rekryteringsprocessen, kompetensbehov, utveckling av kriterier för bedömning av personal samt olika instrument för urval av personal
  • redogöra för samspelet mellan strategiska styrdokument och arbeta med kompetensförsörjning på operativ nivå
  • redogöra för vetenskapliga grunder och metodologiska överväganden inom kvalitativt metod
  • använda kvalitativa datainsamlingsmetoder och analysstrategier
  • i samarbete med andra planera och genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet Human relations and development
  • samla in, analysera och sammanställa data i en egen undersökning
  • kritiskt granska, värdera, reflektera och diskutera egen och andras studier
  • skriftligt och muntligt presentera och försvara en studie.

Kursinnehåll

Personal- och kompetensförsörjning, 7,5 hp

(Supply of Personnel and Competence)
Delkursen behandlar kompetens och kompetensförsörjning mot bakgrund av övergripande tillgång på kompetens i samhället, organisationens visioner, strategier och grundläggande handlingsprogram. I kursen analyseras de viktiga stegen i en rekryteringsprocess där de studerande problematiserar kompetensbehov, kriterier för bedömning av personal samt instrument för urval av medarbetare.

Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp

(Qualitative Research Methods)
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inom kvalitativ metod samt de viktigaste kvalitativa datainsamlingsstrategierna och inslagen i kvalitativ analys.

Uppsats, 15 hp

(Thesis)
Inom delkursen ska de studerande parvis författa en uppsats och därvid utgå från vetenskaplig forskning och teoribildning samt välja för forskningsproblemet relevanta analys- och datainsamlingsmetoder. Uppsatsen ska uppfylla de teoretiska, metodologiska och dispositionsmässiga krav som ställs på nivån. Uppsatsen ska innehålla en reflekterande diskussion samt följa de regler för formalia som handledare och examinator anvisar.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, självständiga arbeten individuellt och i grupp, obligatoriska presentationer av seminarieuppgifter och aktivt deltagande i seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Examinationsformerna är hemskrivning och examination av uppsats. Examination av uppsats innefattar muntlig och skriftlig presentation vid obligatoriska seminarier samt att opponera på annat och försvara eget självständigt arbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen och i uppsatsmanualen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
METO Sociologisk metod med kvalitativ inriktning 7.5 hp U, G, VG
PERS Personal- och kompetensförsörjning 7.5 hp U, G, VG

Böcker

Denna litteraturlista är preliminär

1. Andersson, Gunilla, Hallén, Nils, Smith, Patrick J., (2016) Rekrytering och urval : teori och praktik Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144107851

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Yukl, Gary A., Kaulio, Matti, (2012) Ledarskap i organisationer Harlow : Prentice Hall, 2012

ISBN: 9780273739234

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

2. Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder 2., [rev.] uppl. Malmö : Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

Delkurs 2. Sociologisk metod med kvalitativ inriktning

2. Dalen, Monica, (2015) Intervju som metod 2. uppl. Malmö : Gleerups, 2015

ISBN: 9789140688293

Delkurs 2. Sociologisk metod med kvalitativ inriktning

Starrin, Bengt, Svensson, Per-Gunnar, (1994) Kvalitativ metod och vetenskapsteori Lund : Studentlitteratur, 1994 ;

ISBN: 9144398611, 9789144398617

Delkurs 2. Sociologisk metod med kvalitativ inriktning

Artiklar

1., Career Development International, vol. 9, no. 5, pp. 501-507.

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Allen, D., Do Organizational Socialization Tactics Influence Newcomer Embeddednes and Turnover? Journal of Management, vol. 32, no. 2, pp. 237-256. 2006

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Alvesson, M. & Kärreman, D., Unraveling HRM: Identity, ceremony, and control in a management consulting firm. Organization Science, Vol. 18, No. 4, pp. 711–723. 2007

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Backhaus, J. G. & Tikoo, S., Conceptualizing and Researching Employer Branding. 2004

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Boswell, W., Roehling, M., Lepine, M. & Moynihan, L., Individual job-choice decisions and impact of job attributes and recrutiment practices: A longitudinal field study. Human Resource Management, vol. 42, no.1, pp. 23-37 2003

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Breaugh, J. A., Employee recruitment: Current knowledge and important areas for future research. Human Resource Management Review, Vol. 18, pp. 103-118. 2008

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Carless, S., Person–job fit versus person–organization fit as predictors of organizational attraction and job acceptance intentions: A longitudinal study. Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol 78, pp. 411-429 2005

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Holtom, B. C., Mitchell, T. R., Lee, T. W. & Inderrieden, E. J., Shocks as causes of turnover: What they are and how organizations can manage them. Human Resource Management, Vol. 44, No. 3, pp. 337–352. 2005

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Huffcutt, A. I., An Empirical Review of the Employment Interview Construct Literature. International Journal of Selection and Assessment, Vol. 19, No. 1, pp. 62–81. 2011

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Irving, K., Anställa rätt: är att använda rätt metodik för att anställa rätt. Stockholm: Kommentus. 2004

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Nilsson, S. & Ellström, P.E., Employability and Talent Management: Challenges for HRM Practices. European Journal of Training and Development. Vol. 36. No. 1, pp. 26–45. 2012

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Sjöberg, L., Personlighetstest i arbetslivet: Historik och aktuell forskning. SEE/EFI Working Paper Series in Business Administration No. 2000:9. 2000

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Van Hoye, G. & Lievens, F., Tapping the Grapevine: A Closer Look at Word-of-Mouth as a Recruitment Source. Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 2, pp. 341–352. 2009

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

1. Windolf, P., Recruitment, Selection, and Internal Labour Markets in Britain and Germany. Organization Studies, vol. 7, no. 3, pp. 235-254. 1986

Delkurs 1. Personal- och kompetensförsörjning

2. Kvale, S., Dominance through Interviews and Dialogues. Qualitative Inquiry. Vol 12, No 3. June 2006. 2006

Delkurs 2. Sociologisk metod med kvalitativ inriktning

2. Mulinari, D., Vi tar väl kvalitativ metod – det är så lätt. I Mer än kalla fakta. Sjöberg, K. Lund. Studentlitteratur. 1999

Delkurs 2. Sociologisk metod med kvalitativ inriktning

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.