Sociologi 3, fördjupningskurs, 30 hp
Sociology 3, In-depth course, 30 credits
731G21
Huvudområde
SociologiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Ulrik LögdlundKursansvarig
Ulrik LögdlundStudierektor eller motsvarande
Marcus PerssonKontaktinformation
Studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2019 | 201935-202003 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
SociologiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Godkänd Sociologi, grundkurs, 30 hp
samt
Sociologi, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
vari ska ingå Sociologisk metod med kvantitativ inriktning, 7,5 hp och Uppsats, 7,5 hp
eller
Godkänd Sociologi, grundkurs 30 hp
samt
Sociologi, fortsättningskurs, 30 hp med minst 22,5 hp godkända
vari ska ingå Människa, interaktion och social verklighet, 7,5 hp, Makt, struktur och styrning i det moderna samhället, 7,5 hp och Sociologisk metod med kvantitativ inriktning, 7,5 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- använda fördjupade kunskaper om sociologiska teorier kring det nutida samhällets organisering och utveckling,
- redogöra för fördjupad kunskap om sociologins vetenskapliga grund,
- tillämpa fördjupad kunskap om metoder inom området,
- fördjupa sig i och redogöra för aktuella forskningsfrågor inom sociologin,
- visa på förmåga att självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning,
- kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- skriftligt och muntligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper,
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och forskningsetiska aspekter,
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till sociologisk kunskap och kunskapsproduktion i en samhällskontext.
Kursinnehåll
Fördjupad sociologisk teori, 7,5 hp
(Intensified Sociological Theory)
Inom delkursen behandlas sociologiska teorier om det moderna samhällets organisering och utveckling. Inom delkursen utvecklas olika förklaringsmodeller och analyser av sociala fenomen på samhälls-, grupp-, och individnivå.
Sociologisk metod med kvalitativ inriktning, 7,5 hp
(Qualitative Research Methods)
Inom kursen behandlas en fördjupad bild av vetenskapsfilosofiska perspektiv, metodologiska positioner och forskningsetiska problem. Vidare granskas kvalitativa datainsamlingsstrategier och centrala inslag i kvalitativa analysstrategier.
Självständigt arbete, 15 hp
(Thesis)
Inom delkursen ska de studerande författa ett självständigt arbete och därvid utgå från sociologisk forskning och teoribildning samt där välja för forskningsproblemet sociologiskt relevanta analys- och datainsamlingsmetoder. Det självständiga arbetet ska uppfylla de teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och dispositionsmässiga krav som ställs på nivån. Det självständiga arbetet ska följa de regler för formalia som handledare och examinator anvisar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, självständigt arbete i grupp eller individuellt samt obligatoriska redovisningar och aktivt deltagande i seminarier. Vidare ingår handledning i grupp och individuellt. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier både enskilt och i grupp.
Examination
Examinationsformerna varierar beroende på uppläggning av de olika delkurserna. Förutom aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier förekommer hemtentamen som examinationsform. Det självständiga arbetet presenteras och försvaras vid ett seminarium. Den studerande ska även opponera på annat arbete samt aktivt delta vid minst två ytterligare uppsatsseminarier. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SJÄL | Självständigt arbete | 15 hp | U, G, VG |
TEOR | Fördjupad sociologisk teori | 7.5 hp | U, G, VG |
METO | Sociologisk metod med kvalitativ inriktning | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Denna litteraturlista är preliminär
ISBN: 9144035128, 9789144035123
Delkurs 1, Sociologisk metod med kvalitativ inriktning
ISBN: 9789144101675
Delkurs 1, Sociologisk metod med kvalitativ inriktning
ISBN: 9140650707, 9789140650702
Delkurs 1, Sociologisk metod med kvalitativ inriktning
ISBN: 9171731709, 9789171731708
Delkurs 2. Fördjupad sociologisk teori
ISBN: 9780231148351
Delkurs 2. Fördjupad sociologisk teori
ISBN: 9789171734990
Delkurs 2. Fördjupad sociologisk teori
Litteraturen väljs i samråd med handledare
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.