Pedagogik 3, fördjupningskurs, 30 hp

Education 3, in-depth course, 30 credits

734G65

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Daniel Lundqvist

Kursansvarig

Daniel Lundqvist

Studierektor eller motsvarande

Cathrine Reineholm

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2024 202434-202503 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Pedagogik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2E

Förkunskapskrav

  • Godkända kurser 60 hp i Pedagogik varav 7,5hp utgörs av metod, inklusive både kvalitativ och kvantitativ metod

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara utgångspunkter för vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsmetoder inom ämnet pedagogik
  • beskriva, analysera och diskutera valda forskningsproblem inom ämnet pedagogik på ett vetenskapligt och fördjupat sätt.

Färdighet och förmåga

  • planera design och uppläggning av vetenskapliga undersökningar avseende val och konstruktion av datainsamlingsinstrument
  • tillämpa metoder för bearbetning och analys av kvalitativa och kvantitativa data
  • genomföra ett självständigt arbete (examensarbete) inom ämnet pedagogik
  • Skriftligen och muntligen rapportera ett självständigt arbete inom ämnet pedagogik 
  • diskutera och muntligen försvara ett självständigt arbete inom ämnet pedagogik 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska, diskutera och värdera olika typer av forskningsarbeten 
  • kritiskt förhålla sig till vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsmetoder inom ämnet pedagogik

Kursinnehåll

Kursen omfattar följande två delkurser:

Forskningsmetodik 15 hp

I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska inriktningar och forskningsmetoder inom ämnet pedagogik. Vidare får den studerande träna på att, utifrån ämnet pedagogik, med grund i vetenskapsteori och med ett kritiskt förhållningssätt, designa vetenskapliga undersökningar samt använda olika metoder för att bearbeta och analysera kvalitativa och kvantitativa data. I delkursen ingår också att värdera resultat och slutsatser av olika typer av forskningsarbeten samt granska dem utifrån kvalitetsaspekter och etiska överväganden.

Uppsatskurs 15 hp

I delkursen ingår att genomföra ett självständigt arbete av ett forskningsproblem inom ämnet pedagogik. Det självständiga arbetet utförs företrädesvis i par och innefattar allt från planering till genomförande, analys och rapportering. Därtill ingår i kursen att försvara det egna självständiga arbetet samt kritiskt granska och värdera andras arbeten.

Undervisnings- och arbetsformer

De undervisnings- och arbetsformer som förekommer i kursen för att stödja studentens lärande är: föreläsningar, seminarier och handledning. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier både enskilt, och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom individuella och gruppbaserade skriftliga inlämningsuppgifter, via självständigt arbete samt muntligen i samband med aktivt deltagande i seminarier. I examinationen ingår även att den studerande ska fungera i rollen som respondent samt opponent och därutöver delta i seminarier när andra studenters självständiga arbeten läggs fram. Detaljerad information om examinationernas innehåll och form finns i separat studieanvisning.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
ÖOBL Övriga obligatoriska moment 0 hp D
KVNT kvantitativ metod 7.5 hp U, G, VG
UPPS Uppsats 15 hp U, G, VG
KVAL Kvalitativ metod 7.5 hp U, G, VG

Böcker

Litteraturlista bifogas välkomstbrevet som skickas ut till antagna ht 2018

Övrigt

Kurslitteraturen finns i Lisam

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.