Att lyssna på barn: Barns perspektiv och barnperspektiv, 7.5 hp
Listening to children: Children's perspective and child perspective, 7.5 credits
736G05
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mats AndrénKursansvarig
Mats AndrénStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Eftermiddagstid) | HT 2019 | 201944-202003 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för sociologiska och antropologiska perspektiv på barns och ungdomars erfarenheter
- använda teoretiska kunskaper om barn och unga ur ett barndomssociologiskt perspektiv
- beskriva barns och ungas olika livsvillkor utifrån aspekter av till exempel etnicitet, genus, funktionshinder och social utsatthet
- demonstrera metodkunskaper och ett reflexivt förhållningssätt i att arbeta eller bedriva forskning med barn- och ungdomsperspektiv
Kursinnehåll
Kursen lyfter fram barn och unga som samhällsaktörer och behandlar barns och ungdomars samtida liv i Sverige. Speciell vikt kommer att läggas vid att de studerande skall utveckla sin förmåga att lyssna till barns och ungdomars röst i arbete eller forskning med barn och unga. Barns och ungas olika förutsättningar belyses, med speciell vikt på till exempel genus, etnicitet, funktionshinder och social utsatthet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och eget praktiskt arbete. Därutöver krävs självstudier.
Examination
Kursen examineras via skriftligt individuellt arbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.