Global and transnational social work, 15 hp

Global and transnational social work, 15 credits

745A33

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mona Livholts

Kursansvarig

Mona Livholts

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 7 (HT 2019) 201935-202003 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst kunskaper motsvarande 150 hp i socialt arbete. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • identifiera och värdera responser från socialt arbete i relation till sociala problem, kriser och situationer av social utsatthet i en globaliserad värld
  • identifiera och kritiskt reflektera över teoretiska, metodologiska och etiska problem i samband med globalt och transnationellt socialt arbete
  • beskriva och analysera olika transnationella levnadsmönster i olika lokala och globala sammanhang
  • förklara relevanta rättsprinciper och rättsregler och relatera dem till globalt och transnationellt socialt arbete
  • diskutera, kritiskt analysera och värdera socialt utvecklings- och biståndsarbete

Kursinnehåll

I kursen behandlas tre aspekter: Globalisering av sociala problem och av lösningar på sociala problem, Socialt arbete utan gränser samt Att leva transnationella liv. Både individuella och strukturella perspektiv kommer att appliceras genom olika exempel, t ex i situationer präglade av kris och konflikt.

I kursen behandlas också olika metoder och sätt att organisera socialt arbete i globala kontexter. Socialt arbete som samhälls- och välfärdsarbete samt socialarbetares skiftande roller är i fokus. Inom ramen för detta granskas och analyseras konkreta projekt där såväl offentliga som frivilliga organisationer är aktörer och partners. Vidare kommer teoribildning inom globalt och transnationellt socialt arbete att diskuteras. Särskilt vikt kommer att läggas vid att lyfta fram etiska dilemman, exempelvis sammanhang där myndigheter/socialarbetare kan utmanas i sin nationella professionella identitet och kapacitet. Internationella konventioner om mänskliga rättigheter och relevant EU – lagstiftning behandlas också i kursen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier och individuella eller gruppvisa kursuppgifter som kan vara både skriftliga och muntliga. Ett projektarbete som genomförs i mindre grupper. Utöver detta ska den studerande utföra självstudier.
Undervisningsspråk är svenska och engelska.

Examination

Kursen examineras genom genomförda kursuppgifter, aktivt deltagande i seminarierna, en hemtentamen samt ett projektarbete. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM3 Seminarium 1 0.5 hp U, G
SEM4 Seminarium 2 0.5 hp U, G
SEM5 Seminarium 3 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium 4 0.5 hp U, G
SEM7 Seminarium 5 0.5 hp U, G
SEM8 Seminarium 6 0.5 hp U, G
SEM9 Seminarium 7 0.5 hp U, G
SE10 Seminarium 8 0.5 hp U, G
SE11 Seminarium 9 0.5 hp U, G
SE12 Seminarium 10 0.5 hp U, G
OBL3 Study visit 1 hp U, G
EXM2 Take home exam 3 hp U, G, VG
INL2 Project work 6 hp U, G, VG
Global and Transnational Social Work 745A33(35) Literature list Autumn 2019 Mandatory literature Chambon, A. (2013) Recognising the Other, Understanding the Other: A Brief History of Social Work and Otherness, Nordic Social Work Research, 3(2): 120-129. https://doi.org/10.1080/2156857X.2013.835137 Dominelli, L. (2014) Promoting environmental justice through green social work practice: A key challenge for practitioners and educators, International Social Work, 57(4), 338–345. https://doi.org/10.1177/0020872814524968 Dominelli, L. (2010) Globalization, Contemporary Challenges and Social Work Practice, International Social Work, 53(5): 599-612. https://doi.org/10.1177%2F0020872810371201 Ehrenreich, B. and Russell Hochschild, A. (2003) Global Woman: Nannies, Maids and Sex Workers in the New Economy, Henry Holt and Company. (Introduction and two selective chapters). Eisenberg, E. & Jabaren, Y. (2016) Social Sustainability: A New Conceptual Framework. Sustainability, 9(68): 1-16. https://doi.org/10.3390/su9010068 Furman, B. et al. (2012) The criminalization of immigration: Value conflicts for the social work profession, Journal of Sociology and Social Welfare, 39(1): 169-185. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5614495/ Graham, M. J. (2017) Reflective Thinking in Social Work. Learning from Student Narratives. London: Routledge. Ioakimidis, V. (2015) The Two Faces of Janus: Rethinking Social Work in the Context of Conflict, Social Dialogue, 3 (10), 6-11. http://www.social-dialogue.com/ International Social Work (2016) Special Issue: Sámi Social Work, 59(5). (Editorial and one elective article). https://doi.org/10.1177%2F0020872816651212 Livholts, M & Bryant L (2017) (Eds.) Social Work in a Glocalised World. London: Routledge. (272 pages). Lundgren Stenbom, E. & Turunen, P. (2018). Community art with young people in a divided residential area in Sweden - the emergence of Art-PIMPA. Community Development Journal, 53 (3), 446-464. 10.1093/cdj/bsy020 Lundberg, A., & Lind J. (2017) Technologies of Displacement and Children’s Right to Asylum in Sweden, Human Rights Review, 18(2), 189-208. https://doi.org/10.1007/s12142-016-0442-2 Mehrotra, G (2010) Toward a Continuum of Intersectionality Theorizing for Feminist Social Work Scholarship Affilia: Journal of Women and Social Work 25(4): 417-430. https://doi.org/10.1177%2F0886109910384190 Nissen, L. B. (2017) Art and Social Work: History and Collaborative Possibilities for Interdisciplinary Synergy, Research on Social Work Practice, 1-10. https://doi.org/10.1177%2F1049731517733804 Olivier-Mensah, C., Schröer, W. & Schweppe, C. (2017) Social work transnationally revisited, Transnational Social Review, 7(2): 123-128: https://doi.org/10.1080/21931674.2017.1317983 Pease, B (2010) Undoing Privilege. Unearned Advantage in a Divided World, London: Zed Books. Ranta –Tyrkkö, S. (2011) High time for postcolonial analysis in social work, Nordic Social Work Research 1(1): 25-41. https://doi.org/10.1080/2156857X.2011.562032 Righard, E., and P. Boccagni. (2015) Mapping the theoretical foundations of the social work migration nexus, Journal of Immigrant & Refugee Studies, 13.3: 229-244. https://doi.org/10.1080/15562948.2015.1035473 Robertson. R. (1994) Globalisation or glocalisation?, The Journal of International Communication, 1(1), 33-52. https://doi.org/10.1080/13216597.1994.9751780 Documents CSWE. (2012). The Global Agenda for Social Work and Social Development Commitment to Action 2012.: http://www.cswe.org/File.aspx?id=60880 The Global definition of Social Work: http://ifsw.org/get-involved/global-definition-of-social- work/ The rights of all children in the context of international migration (CRC 2012): http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/CRC/Discussions/2012/2012DGDBackgroundPa per.pdf UN Sustainable Development Goals: https://www.un.org/sustainabledevelopment/development-agenda/ https://sustainabledevelopment.un.org Films Eshagian, T (2011) Love Crimes of Kabul. https://www.youtube.com/watch?v=r9GL7qL2YxI Moodysson, L. (2009). Mammoth. Sonet Film: DVD-film. Talks and documentaries Adiche, C N The Danger of a Single Story. https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg Berger, J Ways of Seeing/ Episode 1, 2, 3, 4. https://www.youtube.com/watch?v=0pDE4VX_9Kk Brene Brown: The Power of Vulnerability and Listening to Shame https://www.youtube.com/watch?v=iCvmsMzlF7o https://www.youtube.com/watch?v=psN1DORYYV0 Leigh Anne Francis: What Clinical Social Workers Should Know About Their Clients https://www.youtube.com/watch?v=VZHCf1pTUkM Leigh Anne Francis: A Historical Perspective on Social Work and Race https://www.youtube.com/watch?v=kDtrlwaQyW4 Racism – A history, BBC. Three parts: (ENG) Del 1: http://youtu.be/efI6T8lovqY Del 2: http://youtu.be/IdBDRbjx9jo Del 3: http://youtu.be/oCJHJWaNL-g Elective literature Each student makes use of elective literature for a literary seminar and the project work in consultancy with the course leader.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.