Barn och unga: deras livsvillkor och välfärdsstatens institutioner, 15 hp

Children and young adults living conditions and the welfare state´s institutions ., 15 credits

745A38

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Osvaldsson Cromdal

Kursansvarig

Ulrika Wernesjö

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2019 201935-202003 Svenska Norrköping, Norrköping

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Socionomexamen 210 hp

Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet socialt arbete

Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande på avancerad nivå kunna:
- problematisera och reflektera kring barn och unga som sociala kategorier med fokus på den sociala barnavårdens praktik.
- redogöra för och analysera barns och ungas levnadsvillkor samt visa kunskap om risk- och skyddsfaktorers betydelse.
- kritiskt reflektera kring barndom och social barnavård ur ett historiskt och nutida komparativt perspektiv.
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till forskningsfältet social barnavård och dess betydelse för praktiken.
- kritiskt reflektera över barnperspektiv i förhållande till den sociala barnavårdens praktik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas barns och ungas levnadsvillkor och utsatthet. I kursen tas centrala problemställningar upp i dagens sociala barnavård samt forskning kring risk- och skyddsfaktorer. Kursen behandlar också den sociala barnavården ur ett historiskt och komparativt perspektiv. I kursen problematiseras barn och unga som sociala kategorier. Den har ett särskilt fokus på barn och unga som aktörer och ett kritiskt perspektiv på förhållandet mellan barnperspektiv och den sociala barnavårdens praktik. I kursen behandlas även olika metoder och modeller för insatser som involverar barn och unga, familjen och deras nätverk, kunskapsutveckling om olika insatser för barn och unga samt samverkan mellan olika aktörer inom barn- och ungdomsvården.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella eller gruppvisa kursuppgifter som kan vara både skriftliga och muntliga. Studenterna förbereder sig individuellt, i par eller hel arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, som är obligatoriska, samt inlämning av skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM9 Tidskriftsseminarium 0.5 hp U, G
SEM8 Samverkan 0.5 hp U, G
SEM7 Litteraturseminarium 0.5 hp U, G
SEM6 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SEM5 Litteraturseminarium 1 hp U, G
SEM4 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SEM3 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SEM2 Litteraturseminarium 1 hp U, G
EXM2 Hemtentamen B (inkl. seminarium) 5 hp U, G, VG
EXM1 Hemtentamen A (inkl. seminarium) 5 hp U, G, VG
745A40 (fristående kurs 745A38) HT 2018 Barn och unga: deras livsvillkor och välfärdsstatens institutioner 15 hp (avancerad kurs) Obligatorisk litteratur Andersson, Gunvor. (2008) Utsatt barndom - Olika vuxenliv, ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård. Stockholm: Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Tillgänglig på Internet: http://www.allmannabarnhuset.se/wpcontent/ uploads/2013/11/Utsatt_barndom.pdf Backe-Hansen, Elisabeth & Frønes, Ivar. (red.) (2012) Metoder og perspektiver i barne- og ungdomsforskning. Oslo: Gyldendal. (Kapitel 1, 2, 5, 12 och 13) Bak, Maren & von Brömsen, Kerstin (red.)(2013) Barndom och migration. Umeå: Boréa. (Kapitel 1, 2 och 9). Bakom fasaden. Barn och ungdomar i den sociala barnavården berättar (2012) Stockholm: Barnombudsmannen. Tillgänglig på Internet: http://www.barnombudsmannen.se/globalassets/systemimporter/publikationer2/arsrapport-bakom-fasaden-2011.pdf Barn och unga – deras roll och betydelse förr och nu: Underlagsrapport till Barns och ungas hälsa, vård och omsorg 2013. (2013) Stockholm: Socialstyrelsen. Tillgänglig på Internet: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19100/2013-5-33.pdf Berlin, Marie, Vinnerljung, Bo, & Hjern, Anders. (2011) 'School performance in primary school and psychosocial problems in young adulthood among care leavers from long term foster care'. Children and Youth Services Review, 33(12): 2489-2497. Best, Joel. (1994) Troubling children. Studies of children and social problems. New York: Walter de Gruyter. (Kap. 1 s. 3-18) Finns tillgänglig via Google Books. Bhabha, Jacqueline. (2009) 'Arendt´s Children: Do Today’s Migrant Children Have a Right to Have Rights'. Human Rights Quarterly, 31(2): 410-451. Blomqvist, Camilla. (2012) Samarbete med förhinder: om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet. (Kapitel 1 samt 5-9) Tillgänglig på Internet: https://gupeä.ub.gu.se/bitstreäm/2077/29248/1/gupeä_2077_29248_1.pdf Danermark, Berth. (2000) Samverkan – himmel eller helvete? [en bok om den svåra konsten att samverka.] Stockholm: Gothiä. Danermark, Berth. (2004) Samverkan – en fråga om makt. Örebro: Läromedia.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.