Barn och unga: deras livsvillkor och välfärdsstatens institutioner, 15 hp

Children and young adults living conditions and the welfare state's institutions ., 15 credits

745A40

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Osvaldsson Cromdal

Kursansvarig

Ulrika Wernesjö

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 7 (HT 2019) 201935-202003 Svenska Norrköping, Norrköping V

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs minst kunskaper motsvarande 150 hp i socialt arbete. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande på avancerad nivå kunna:
- problematisera och reflektera kring barn och unga som sociala kategorier med fokus på den sociala barnavårdens praktik.
- redogöra för och analysera barns och ungas levnadsvillkor samt visa kunskap om risk- och skyddsfaktorers betydelse.
- kritiskt reflektera kring barndom och social barnavård ur ett historiskt och nutida komparativt perspektiv.
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till forskningsfältet social barnavård och dess betydelse för praktiken.
- kritiskt reflektera över barnperspektiv i förhållande till den sociala barnavårdens praktik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas barns och ungas levnadsvillkor och utsatthet. I kursen tas centrala problemställningar upp i dagens sociala barnavård samt forskning kring risk- och skyddsfaktorer. Kursen behandlar också den sociala barnavården ur ett historiskt och komparativt perspektiv. I kursen problematiseras barn och unga som sociala kategorier. Den har ett särskilt fokus på barn och unga som aktörer och ett kritiskt perspektiv på förhållandet mellan barnperspektiv och den sociala barnavårdens praktik. I kursen behandlas även olika metoder och modeller för insatser som involverar barn och unga, familjen och deras nätverk, kunskapsutveckling om olika insatser för barn och unga samt samverkan mellan olika aktörer inom barn- och ungdomsvården.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella eller gruppvisa kursuppgifter som kan vara både skriftliga och muntliga. Studenterna förbereder sig individuellt, i par eller hel arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, som är obligatoriska, samt inlämning av skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM3 Hemtentamen A 5 hp U, G, VG
EXM4 Hemtentamen B 5 hp U, G, VG
SE10 Litteraturseminarium 1 hp U, G
SE11 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SE12 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SE13 Litteraturseminarium 1 hp U, G
SE14 Intervjuredovisning 0.5 hp U, G
SE15 Litteraturseminarium 0.5 hp U, G
SE16 Sem/Samverkan 0.5 hp U, G
SE17 Litteraturseminarium 0.5 hp U, G
745A40 (fristående kurs 745A38) HT 2019 Barn och unga: deras livsvillkor och välfärdsstatens institutioner 15 hp (avancerad kurs) Obligatorisk litteratur   Andersson, Gunvor. (2008) Utsatt barndom - Olika vuxenliv, ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård. Stockholm: Stiftelsen Allmänna Barnhuset. Tillgänglig på Internet: http://www.allmannabarnhuset.se/wpcontent/ uploads/2013/11/Utsatt_barndom.pdf Backe-Hansen, Elisabeth & Frønes, Ivar. (red.) (2012) Metoder og perspektiver i barne- og ungdomsforskning. Oslo: Gyldendal. (Kapitel 1, 2, 5, 12 och 13) Bakom fasaden. Barn och ungdomar i den sociala barnavården berättar (2012) Stockholm: Barnombudsmannen. Tillgänglig på Internet: http://www.barnombudsmannen.se/globalassets/systemimporter/publikationer2/arsrapport-bakom-fasaden-2011.pdf Barn och unga – deras roll och betydelse förr och nu: Underlagsrapport till Barns och ungas hälsa, vård och omsorg 2013. (2013) Stockholm: Socialstyrelsen. Tillgänglig på Internet: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19100/2013-5-33.pdf Best, Joel. (1994) Troubling children. Studies of children and social problems. New York: Walter de Gruyter. (Kap. 1 s. 3-18) Finns tillgänglig via Google Books. Bhabha, Jacqueline. (2009) 'Arendt´s Children: Do Today’s Migrant Children Have a Right to Have Rights'. Human Rights Quarterly, 31(2): 410-451. Blomqvist, Camilla. (2012) Samarbete med förhinder: om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj. (Diss.) Göteborg: Göteborgs universitet. (Kapitel 1 samt 5-9) Tillgänglig på Internet: https://gupeä.ub.gu.se/bitstreäm/2077/29248/1/gupeä_2077_29248_1.pdf Danermark, Berth. (2000) Samverkan – himmel eller helvete? [en bok om den svåra konsten att samverka.] Stockholm: Gothiä. Danermark, Berth. (2004) Samverkan – en fråga om makt. Örebro: Läromedia. Emond, Ruth & Esser, Florian. (2015) ‘Transnational childhoods’, Transnational Social Review, 5 (2): 100-103. Enell, Sofia, Gruber, Sabine & Andersson Vogel, Maria. (red.) (2018) Kontrollerade unga: tvångspraktiker på institution. Lund: Studentlitteratur. Kapitel i urval. Eriksson, Maria & Näsman, Elisabet. (2009) 'Utsatta barn i familjerättsprocesser: utredares bemötanden och barns strategier'. Socialvetenskaplig tidskrift, 16(1): 20-37. Fernqvist, Stina. (2012) 'Barns strategier och ekonomisk utsatthet – knappa resurser som utgångspunkt förr en förhandling om positionerna i familjen'. Sociologisk forskning, 49(2): 173-188. Flynn Ronny (2000) Black carers for white children. Shifting the “same-race” placement debate. Adoption & Fostering 24(1): 47-52.  Halldén, Gunilla. (2003) 'Barnperspektiv som ideologiskt och/eller metodologiskt begrepp'. Pedagogisk forskning i Sverige, 8(1/2): 12-23. Leviner, Pernilla & Lundström, Tommy. (2017) Tvångsvård av barn och unga. Rättigheter, utmaningar och gränszoner. Stockholm: Wolters Kluwer. Ottosson, Lisa, Eastmond, Marita & Cederborg, Ann-Christine. (2017). ‘Assertions and aspirations: agency among accompanied asylum-seeking children in Sweden’. Children’s Geographies, 15 (7): 426-438. Petersson, Gunilla. (2003) ”Med hänsyn till barnets vilja? Socialtjänstlagens barnperspektiv och den nya välfärdsstatens villkor”. I: Sandin, Bengt & Halldén, Gunilla (red.) Barnets bästa. En antologi om barndomens innebörder och välfärdens organisering. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion. (Sid. 139-176) Prevatt Goldstein Beverly (2000) Refocusing the “same-race” debate: an editorial overview on ethnicity in placement. Adoption & Fostering 24(1): 2-4.   Prevatt Goldstein Beverly (2000) Ethnicity and placement. Beginning the debate. Adoption & Fostering 24(1): 9-14. Qvortrup, Jens, Corsaro, William A. & Honig, Michael-Sebastian. (red.) (2011[2009]) The Palgrave handbook of childhood studies. Basingstoke: Palgrave Macmillan. (Kap. 1-4 samt valfria 100 sidor) Severinsson, Susanne. (2010) Unga i normalitetens gränsland. Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende. (Diss.) Linköpings universitet. (kap. 1, 3, 8) Tillgänglig på Internet: http://liu.divaportal.org/smash/get/diva2:329990/FULLTEXT01.pdf Severinsson, Susanne & Markström, Ann-Marie. (2015) 'Resistance as a means of creating accountability in child welfare institutions'. Child and Family Social Work, 20(1): 1-9. Shmulyar Gréen, Oksana & Melander, Charlotte. (2018) ‘Family obligations across European borders: negotiating migration decisions within the families of post-accession migrants in Sweden’, Palgrave Communications, 4. http://doi.org/10.1057/s41599-018-0084-x Sjöberg S. & Turunen Päivi (red.) (2018) Samhällsarbete. Aktörer, arenor och perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Sköld, Johanna & Söderlind, Ingrid (2014) Fosterbarn i tid och rum. Lokal och regional variation i svensk fosterbarnsvård ca 1860-2000. Stockholm: Carlsson. (Kap. 1, 2 och 8) SOU 2015:71. Barns och ungas rätt vid tvångsvård som syftar till en skärpning av barns rättigheter inom den sociala barnavården. Stockholm: Fritze. (Endast sammanfattningen) Tillgänglig på Internet: http://www.regeringen.se/contentassets/e77c4c5bd7624980aebe10b0bfe1c23f/barnsoch-ungas-ratt-vid-tvangsvard-forslag-till-ny-lvu-sou-2015_71_delb_webb.pdf Sundhall, Jeanette (2012) Kan barn tala? En genusvetenskaplig undersökning av ålder i familjerättsliga utredningar. (Diss.) Göteborgs universitet. (Sid 27-41 samt kapitel 4, 6 och 7) Tillgänglig på Internet: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/29026/1/gupea_2077_29026_1.pdf Söderberg, Christina (2016). Individriktad brottsprevention: om SSPF och viljan att samverka. (Lic.-avh.) Linköping: Linköpings universitet. Tillgänglig på Internet: https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:910402/FULLTEXT01.pdf Söderqvist, Åsa; Sjöblom, Yvonne och Bülow, Pia (2016) 'Home sweet home? Professionals' understanding of ‘home’ within residential care for unaccompanied youths in Sweden'. Child & Family Social Work, 21(4): 591-599. Wernesjö, Ulrika (2012). ‘Unaccompanied asylum-seeking children: Whose perspective?’. Childhood, 19 (4): 495-507. Williams, Charlotte & Graham, Mekada. (2014) ‘”A world on the move”: Migration, mobilities and social work’, The British Journal of Social Work, 44, Issue suppl 1: i1-i17. Øvreeide, Haldor (2010). Samtal med barn: metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. 3:e., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Till den obligatoriska litteraturen hör även Internationella vetenskapliga artiklar, sammanlagt fyra artiklar (två till varje hemtentamen). Väljs individuellt.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.