Vetenskapsteori och forskningsdesign i socialt arbete, 7.5 hp
Theory of science and research design in social work, 7.5 credits
745A61
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursStudierektor eller motsvarande
Gunilla PeterssonKontaktinformation
Kursadministratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2021 | 202135-202144 | Svenska | Norrköping, Norrköping |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Socionomexamen 210 hp
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområde socialt arbete
eller
Kandidatexamen 180 hp i annat relevant huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:
- kritiskt värdera och diskutera samhällsvetenskapliga vetenskapsteoretiska inriktningars möjligheter och begränsningar för utvecklandet av metodologiska ansatser för forskning i socialt arbete,
- kritiskt reflektera kring villkoren för samhällsvetenskaplig kunskap, makt och etik i global belysning
- motivera valet av teoretisk och metodologisk ansats för ett eget utformat forskningsprojekt i socialt arbete
- självständigt utforma och skriftligt presentera en forskningsdesign för en empirisk studie i socialt arbete
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap om vetenskapsteori och forskningsdesign genom att på ett fördjupat sätt värdera olika vetenskapsteoretiska perspektivs och forskningsmetoders betydelse för forskning i socialt arbete. Kursen ska ge den studerande redskap att värdera de möjligheter och begränsningar som metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv kan innebära för kunskapssyn och kunskapsproduktion samt redskap att utveckla sin kunskap om och förståelse för de metodologiska överväganden som måste göras före och under en vetenskaplig studie. Individuellt väljer den studerande en metodologisk ansats att självständigt fördjupa sig i och som utformas skriftligt som en forskningsdesign baserat på en empirisk studie inom det sociala arbetets forskningsfält.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, och gruppdiskussioner. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursens examineras genom aktivt deltagande i seminarier, genomförande av obligatoriska uppgifter samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM3 | Seminarium 1 | 1.5 hp | U, G |
SEM4 | Seminarium 2 | 1.5 hp | U, G |
EXM1 | Hemtentamen | 4.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.