Vetenskapsteori och forskningsmetodik i socialt arbete, 15 hp

Theories of Science and Research Methodology in Social Work, 15 credits

745G54

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mona Livholts

Kursansvarig

Mona Livholts

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 6 (VT 2020) 202004-202013 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera vetenskapsteoretiska frågor och forskningsmetoder inom socialt arbete
  • formulera för socialt arbete relevanta forskningsproblem och diskutera dessa i relation till forsknings- och analysmetoder
  • använda samt på ett fördjupat sätt reflektera kring olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter i relation till val av forskningsmetod
  • använda olika datainsamlings- och analysmetoder samt relatera dessa till olika forskningsfrågor
  • på ett fördjupat sätt reflektera kring olika forskningsdesigner i relation till aktuellt forskningsproblem
  • kritiskt granska och på ett fördjupat sätt reflektera över kvalitet i vetenskapliga texter
  • självständigt planera och lägga upp en studie inom utifrån valt forskningsproblem
  • självständigt söka, sammanställa och analysera aktuell forskning inom socialt arbete
  • självständigt identifiera och diskutera forskningsetiska dilemman i relation till valt forskningsupplägg.

Kursinnehåll

I kursen fördjupas kunskaperna om vetenskapsteoretiska perspektiv och deras relation till olika kunskapsintressen. Vidare ges fördjupade kunskaper om kvantitativa och kvalitativa analysmetoder, samt om kvalitet och forskningsetik i socialvetenskaplig forskning. Kursen avslutas med planering av självständigt arbete/examensarbete i vilket ingår litteratursökning samt reflektion kring metodologiska och teoretiska ställningstaganden.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier och föreläsningar. Studenterna förebereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM3 Uppsats PM 6 hp U, G, VG
SEM6 Övningar kvant, metod 1.5 hp U, G
SEM7 Vetenskapsteori 1 hp U, G
SEM8 Uppsatsgranskning 1 hp U, G
SEM9 Workshop induktiv analys 0.5 hp U, G
TEN2 Salstentamen 5 hp U, G, VG
Litteraturlista 745G54 2020 Ahrne, G. & Svensson, P. (red) (2011/2015) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber. Anastas, J. V. (2014) The Science of Social Work and Its Relation to Social Work Practice, Research on Social Work Practice, 24(5), 571-580. https://doi.org/10.1177%2F1049731513511335 Bacchi, C. (2012). Why study problematizations? Making politics visible. Open Journal of Political Science, 2 (1), 1-8. Cromdal, J., Danby, S., Emmison, M., Osvaldsson, K., & Cobb-More, C. (2018). ‘Basically it’s the Usual Whole Teen Girl Thing’: Stage-of-Life Categories on a Children’s and Young people’s Helpline. Symbolic Interaction, 41(1), 25–44. https://doiorg.e.bibl.liu.se/10.1002/symb.320 Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O. (2018) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. [3:a uppl.]. Lund: Studentlitteratur. Eliasson, A. (2018) Kvantitativ metod från början. (4:e upplagan) Lund: Studentlitteratur. Harding, S (1987) Instabiliteten i den feministiska teoribildningens analytiska kategorier. Kvinnovetenskaplig tidskrift, 2-3: 4-22. http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tgv/article/view/1458/1271 Gruber Sabine (2007) Skolan gör skillnad. Etnicitet och institutionell praktik, Linköpings universitet. (kap 2). Kjellbom, P. (2015) ”Ekonomiskt bistånd vid hyresskulder”. Socialvetenskaplig tidskrift, 2: 153-174. Larsson, S. (2005) Om kvalitet i kvalitativa studier. Nordisk pedagogik, 25(1): 16-35. (läggs ut på Lisam) http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:245080/fulltext01 Mohanty, C T (1984) Under Western Eyes. Feminist Scholarship and Colonial Discourses. boundary 2, 12(3): 333-358. http://www2.kobe- u.ac.jp/~alexroni/IPD%202015%20readings/IPD%202015_5/under-western-eyes.pdf Reissman, C. K. & Quinney, L. (2005) ”Narrative in Social Work. A Critical Review”. Qualitative Social Work 4(4), 391-412. Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019) Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö: Liber. Fjärde upplagan. Teo, P. (2000) “Racism in the News. A Critical Discourse Analysis of News Reporting in Two Australian Newspaper Articles.” Discourse and Society, 11(1), 7-49. Thornberg, R. (2012) ”Informed Grounded Theory”. Scandinavian Journal of Educational Research, 56(3): 243-259. Vetenskapsrådet (2011) God forskningssed, www.vr.se Länk till internetsida, kvantitativ metod: http://www.sbu.se/sv/var-metod/ Självständigt arbete i socialt arbete tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.