Verksamhetsförlagd utbildning i socialt arbete, 30 hp

Placement in Social work, 30 credits

745G55

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Anita Johansson

Kursansvarig

Anita Johansson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 5 (HT 2019) 201935-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- identifiera, kritiskt granska och tillämpa teori och metod med relevans för det professionella sociala arbetet
- utifrån kunskaper om mål, organisation och ledning identifiera möjligheter och begränsningar i det sociala arbetet
- tillämpa ett medvetet professionellt och etiskt förhållningssätt i det sociala arbetet
- visa kommunikativ förmåga byggd på respekt och förståelse för individers och gruppers olika sociala villkor
- visa förmåga att utreda och analysera sociala problem och behov på olika nivåer, samt i förekommande fall bedöma och motivera förslag till beslut och åtgärder
- visa förmåga att samverka med andra professioner inom och alternativt mellan organisationer
- kritiskt granska insatser och resultat av eget och andras arbete
- identifiera och beskriva sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
- visa förmåga att medverka till och tillgodogöra sig handledning för den egna professionella utvecklingen.

Kursinnehåll

Under kursen integrerar studenten olika teoretiska perspektiv i det sociala arbetets praktik. Under handledning utvecklas handlingskompetens genom att den studerande deltar i och alltmer självständigt utför tillämpat socialt arbete. Vidare utvecklas handlingskompetens genom att studenten värderar och kritiskt granskar de mål, etiska ställningstaganden, teorier och metoder som valda handlingsstrategier bygger på. Den studerande ska under kursen reflektera över egna erfarenheter, reaktioner och upplevelser inom det sociala arbetets praktikfält.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen är i huvudsak förlagd till en verksamhet där socialt arbete bedrivs. Den studerande skall utarbeta en personlig lärandeplan med utgångspunkt från kursens lärandemål och egna utvecklingsbehov. Handledning och handledningssamtal med tilldelad VFU-handledare kring socialt arbete, intryck och erfarenheter, tolkningsramar och etik är centrala för den studerandes läroprocess. I kursen ingår även seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt lärarledd grupphandledning.

Examination

Examination sker såväl genom godkänd verksamhetsförlagd utbildning inom verksamhet som aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, grupphandledning samt skriftliga individuella uppgifter. (Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.) 

En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. klient, brukare, elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.

Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM4 Seminarier 2 hp U, G
FÄR1 Reflekterande team 2 hp U, G
EXM1 Individuell examinationsuppgift 5 hp U, G
IND3 Lärandeplan 1 hp U, G
VFU1 Verksamhetsförlagd utbildning 1 10 hp U, G
VFU2 Verksamhetsförlagd utbildning 2 10 hp U, G
SEM3 Avslutningsseminarium 0 hp D
SEM2 Seminarier och grupphandledning 4 hp U, G
745G55 Termin5, 2019 Verksamhetsförlagd utbildning, 30 hp (grundkurs) Obligatorisk litteratur Johansson, Staffan, Dellgran, Peter & Höjer, Staffan (red). (2015) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm: Natur & Kultur Killén, Kari (2008) Professionell utveckling och handledning – ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur Svensson, Kerstin, Johnsson, Eva & Laanemets, Leili (2008) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & kultur Utöver ovanstående tillkommer: - Vetenskapliga artiklar (fler än en artikel) eller en akademisk avhandling med relevans för socialt arbete och VFU-platsens verksamhetsområde. - Egen vald litteratur och tidigare kurslitteratur med relevans för VFU-platsen och kursens uppgifter. Observera att denna litteratur kan se olika ut beroroende var ni som studenter gör er VFU

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.