Organisering och ledning i socialt arbete, 7.5 hp

Organisation and Management in Social Work, 7.5 credits

745G57

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Sofia Nordmark

Kursansvarig

Sofia Nordmark

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 4 (VT 2020) 202014-202018 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för klassisk och modern organisations- och ledarskapsteori
  • redogöra för utveckling och genomförande av organisering och ledning på olika nivåer i socialt arbete
  • visa förståelse för betydelsen av samspel och interaktion inom och mellan olika organisationer
  • problematisera och analysera organisatoriska strukturer, verksamhetskulturer och processer inom verksamheter i socialt arbete
  • redogöra för budget och budgetprocesser och dess koppling till ekonomiska styrsystem
  • problematisera och värdera olika förhållningssätt och strategier i socialt förändrings- och utvecklingsarbete.

Kursinnehåll

I kursen belyses klassisk och modern organisationsteori samt ledarskapsteorier i relation till socialt arbete. Kursen inriktas mot kritisk granskning och analys av organisering och ledning av socialt arbete ur olika perspektiv såsom mångfalds-, medarbetar- och brukarperspektiv. Ledningsstrategier i politiskt styrda organisationer behandlas. Olika teorier om utvecklings- och förändringsarbete studeras i relation till förhållningssätt och strategier för förändring och utveckling i social verksamhet. I kursen tränas färdigheter för organisering och ledning på olika nivåer i verksamheter i socialt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna är varierande och utgörs av litteraturstudier, seminarier, föreläsning, fältstudie, övningar och färdighetsträning utifrån en nära integration mellan forskning, teori och praktik. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM5 Hemtentamen 4 hp U, G, VG
FÄR5 Att leda som socionom 1 hp U, G
SEM6 Organisationsteori och socialt arbete 1 hp U, G
SEM7 Ekonomiska styrsystem och budget 1.5 hp U, G
Kurslitteraturlista 745G57 VT20 Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 hp (grundkurs) Obligatorisk litteratur Brorström, B., Haglund, A., & Solli, R. (2014) Förvaltningsekonomi: en bok med fokus på organisation, styrning och redovisning i kommuner och landsting. 3., [rev. och omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. Eriksson, E. (2017) ”Brukarinflytande inom snäva resursramar” i Syssner, J., Häggroth, S. och Ramberg, U. (red.) Att äga framtiden. Perspektiv på kommunal utveckling. Centrum för kommunstrategiska studier (CKS). LiU Linköping University Electronic Press. s. 175-184.    Eriksson, E. (2018) ”Brukarinflytandets politiska innebörder – Konsensusorientering, individcentrering och avpolitisering i den nationella policydiskursen”, Socialvetenskaplig tidskrift, 25(2): 91–113. Jensen, C. & Trägårdh, B. (2012) Temporära organisationer för permanenta problem. Om implementering av samverkansprojekt för unga som står långt från arbetsmarknaden. Skrifter från Temagruppen för Unga i arbetslivet 2012:1. Johansson, K. (2017) Socialtjänsten utvecklas med stöd i forskningen. I Att äga framtiden Perspektiv på kommunal utveckling. Syssner, J., Häggroth, S. och Ramberg, U (red.) Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) LiU Linköping University Electronic Press. s. 157-169. Johansson, S., Dellgran, P. & Höjer, S. (2015) Människobehandlande organisationer: villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm: Natur & Kultur. Lundgren, M., Blom, B., Morén, S. & Perlinski, M. (2009) Från integrering till specialisering: om organisering av socialtjänstens individ- och familjeomsorg 1988-2008. Socialvetenskaplig tidskrift, 16(2): 162-183. Morén, S., Perlinski, M. & Blom, B. (2015) En domänteori för organisering av socialt arbete i offentlig sektor. Socialvetenskaplig tidskrift, 22(1): 22-43. Salonen, T., Roelofs, K. (2019) Insatser i ”utsatta” områden : en analys av 20 års områdesutveckling och lärdomar inför framtiden. Bostad 2030. s Shanks, E., Lundström, T. & Wiklund, S. (2014):”Middle Managers in Social Work: Professional Identity and Management in a Marketised Welfare State” i British Journal of Social Work 45 (6). s. 1-17. Storm, P. (2018) Betydelsen av kön och hudfärg i äldreboendets vardag under olika organisatoriska villkor. Akad.avh. Stockholm: Stockholms universitet.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.