Samhälls- och beteendevetenskapliga teorier i socialt arbete, 15 hp

Theories of Social and Behavioral Sciences in Social Work, 15 credits

745G58

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Sofia Nordmark, Karin Osvaldsson Cromdal

Kursansvarig

Elin Nilsson, Ulrika Wernesjö

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 1 (VT 2019) 201914-201923 Svenska Norrköping, Norrköping O
F7YSC Socionomprogrammet 2 (VT 2019) 201914-201923 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om individens utveckling, beteende och sociala relationer
  • förstå och tillämpa centrala begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till socialt arbete
  • ha färdighet och förmåga att analysera grupper och individers handlande utifrån samhälls- och beteendevetenskapliga teorier
  • använda samhällsvetenskapliga teorier för att förstå sociala strukturer och processer
  • tillämpa sociologiska och beteendevetenskapliga perspektiv i förståelsen av sociala problem
  • visa förmåga att reflektera över samhälls- och beteendevetenskapliga teorier för att identifiera och förstå mönster i mångfald och ojämlikhet .

Kursinnehåll

I kursen presenteras centrala teorier och begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till sociala problem på mikro-, meso- och makronivå. Den studerande tränas under kursen i att analysera individer och samhälle ur olika perspektiv. Utifrån psykologiska teorier fokuseras teoretiskt individens utveckling. Med utgångspunkt i samhälls- och beteendevetenskapliga teorier tillägnar sig den studerande en förståelse för sociala strukturer och processer av betydelse för människor i socialt utsatta positioner. Utifrån samhällsvetenskaplig teoribildning ger kursen grundläggande kunskaper om nutidens globala samhälle och dess mönster av mångfald och ojämlikhet. Vidare studeras teorier om grupper, grupprocesser, identitetsskapande, individens utveckling, kognition och personlighet samt emotioner, makt och maktstrukturer med utgångspunkt i socialt arbete och dess praktik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträning, seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Kurslitteraturlista 745G58 VT19 Samhälls- och beteendevetenskapliga teorier i socialt arbete, 15 hp (Grundkurs) Obligatorisk litteratur Ainsworth, M. D. S. and S. M. Bell (1970). "Attachment, Exploration, and Separation: Illustrated by the Behavior of One-Year-Olds in a Strange Situation." Child Development 41(1): 49-67. Andersen, Heine. & Kaspersen, Lars Bo. (red.) (2007) Klassisk och modern samhällsteori. [3:e., utv. & rev. uppl.] Lund: Studentlitteratur. Bourdieu, Pierre. (1989) “Social space and symbolic power”. Sociological Theory, 32(1): 14-24. Carlhed, Carina. (2011). Fält, habitus och kapital som kompletterande redskap i professionsforskning. Socialvetenskaplig tidskrift 18 (4): 283-300. Forsberg, C, & Thornberg, R 2016, 'The social ordering of belonging: Children’s perspectives on bullying', International Journal Of Educational Research, 78 : 13-23. Foucault, Michel. (2017) Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag. Goffman, Erving. (2014). Totala institutioner – fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor. [4. uppl.] Lund: Studentlitteratur. Gottzén, Lucas. (2014). Jane Addams. I L. Gottzén & U. Lögdlund (red.) Sociologins teoretiker. Malmö: Gleerups. (s. 122-133) Kommer att finnas uppladdad under kursdokument på kursens Lisamsida Helkama, Klaus, Myllyniemi, Rauni, Liebkind, Karmela, Ruusuvuori, Johanna, Lönnqvist, Jan-Erik, Hankonen, Nelli, Mähönen, Tuuli Anna, Jasinskaja-Lahti, Inga & Lipponen, Jukka (2017). Socialpsykologi: en introduktion. Upplaga 2 Stockholm: Liber Hwang, Philip & Frisén, Ann. (2012). ”Utvecklingspsykologi”. I Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar & Smedler, Ann-Charlotte (red.) Grunderna i vår tids psykologi. Stockholm: Natur & kultur, ss. 163-218. Hwang, Philip, Frisén, Ann & Nilsson, Björn (2018). Ungdomar och unga vuxna: utveckling och livsvillkor. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur Jacobsson, K., Thelander, J. & Wästerfors, D. (2010) Sociologi för socionomer. En stående inbjudan. Malmö: Gleerups. Mattsson, Tina (2015). Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. [2:a rev. uppl.] Malmö: Gleerup. Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red.) (2013). Perspektiv på sociala problem. 2., omarb. utg. Stockholm: Natur & kultur.’ Michailakis, Dimitris & Schirmer, Werner (2017) Systemiska perspektiv på socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. Nygren, Lennart (2000). “Har socialt arbete en teoretisk kärna?”. I: Meuwisse, Anna; Sunesson, Sune & Swärd, Hans (red.) Socialt arbete. En grundbok. Stockholm: Natur & Kultur. Finns uppladdade under kursdokument på kursens Lisamsida Rich Harris, Judith. (1995) “Where is the Child ś Environment? A Group Socialization Theory Development”. Psychological Review, 102(3): 458-489. Sommer, Dion (2008). Barndomspsykologi: utveckling i en förändrad värld. 3. uppl. Malmö: Liber Wennerberg, Tor och Anders Broberg. Artiklar om anknytning ur psykologtidningen. Finns uppladdade under kursdokument på kursens Lisamsida Böcker till bokseminarium Välj endast en! 1. Andersson, Gunvor (2008). Utsatt barndom - olika vuxenliv: ett longitudinellt forskningsprojekt om barn i samhällsvård. Stockholm: Allmänna Barnhuset (Tillgänglig på Internet: http://www.allmannabarnhuset.se/wp- content/uploads/2013/11/Utsatt_barndom.pdf) 2. Goffman, Alice (2015). Jagade: livet på flykt i en amerikansk stad. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur 3. Lalander, Philip. (2001) Hela världen är din: En bok om unga heroinister. Lund: Studentlitteratur. 4. Lalander, Philip. (2009) Respekt: gatukultur, ny etnicitet och droger. Malmö: Liber. 5. Sernhede, Ove (2007), AlieNation is my Nation. Hiphop och unga mäns utanförskap I det nya Sverige. Stockholm: Ordfront. 6. Skeggs, Beverly (2000). Att bli respektabel: konstruktioner av kön och klass.Göteborg: Daidalos. 7. Sköld, Johanna (2012). Fosterbarnens ö: Prins Carls uppfostringsinrättning och verksamheten på Gålö : 1830-1939. Stockholm: Stockholmia

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.