Kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker, 7.5 hp

Knowledge development and systematic quality work in social work practice settings, 7.5 credits

745G64

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Marie Gustavsson

Kursansvarig

Jessica Sjögren

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 3 (HT 2019) 201950-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs 110 godkända högskolepoäng i socialt arbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna 

  • redogöra för olika former av kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i socialt arbete 
  • kritiskt granska kunskapsutveckling och kvalitetsarbete inom det sociala arbetets praktiker
  • relatera kunskapen om kvalitetsarbete i socialt arbete till en samhällelig kontext 
  • reflektera över den egna professionen i relation till kunskapssyn och kvalitet i det sociala arbetets praktiker.

Kursinnehåll

I kursen behandlas kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i socialt arbete i relation till det sociala arbetets praktiker. Inom ramen för kvalitetsarbete ryms såväl produktion som användning av kunskap. I kursen behandlas former för kvalitetsarbete och dess praktiska tillämpning inom skilda verksamheter i socialt arbete. Exempel på kvalitetsarbete är olika typer av utvärdering, uppföljning och dokumentation. Vidare studeras förutsättningar för kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker på såväl central, regional som lokal nivå.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning och arbetsformer utgörs av seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter som anges i studiehandledningen. 

Examination

I kursen examineras studenterna individuellt och i grupp genom skriftliga och muntliga uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM1 Hemtentamen 4 hp U, G, VG
OBL1 FoU-dag 0.5 hp D
REF3 Reflektionspass med samtalsledare 0 hp D
SEM1 Seminarium FoU-dag 1 hp U, G
SEM2 Seminarium plus inlämningsuppgift 2 hp U, G

Övrigt

745G64 HT 2019

Kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker, 7,5 hp

 

Obligatorisk litteratur

 

Avby, Gunilla, Nilsen, Per & Ellström, Per-Erik. (2015) “Knowledge use and learning in everyday social work practice: a study in child investigation work”. Child and Family Social Work. DOI: 10.1111/cfs.12227

 

Bergmark, Åke, Lundström, Tommy & Stranz, Hugo (2015) Från lokal förankring till regional samverkan? FoU-miljöer i socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Socialvetenskaplig tidskrift. 2: 133–151.

 

Blom, Björn, Morén, Stefan & Nygren, Lennart. (red.) (2011) Utvärdering i socialt arbete. Utgångspunkter, modeller och användning. Stockholm: Natur & Kultur.

 

Börjeson, Bengt & Börjeson, Martin. (2015) Förstå socialt arbete. (3:e uppl). Stockholm: Liber. (sid 317–381, ca 65 sidor).

 

Johansson, Kerstin & Fogelgren, Mattias. (2016) En urvattnad glimt av något som kunde blivit bra [Elektronisk resurs: professionella i socialtjänsten och den evidensbaserade praktiken. Linköping: Linköping University Electronic Press. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-132951

 

Linde, Stig & Svensson, Kerstin. (red.) (2013) Förändringens entreprenörer och tröghetens agenter: människobehandlande organisationer ur ett nyinstitutionellt perspektiv. Stockholm: Liber. (kap 2-3, 5-6, 65 sidor)

 

Munro, Eileen (2011). The Munro Review of Child Protection: Final Report. A child-centred system. UK Govermental papers: Department for Education. Tillgänglig på Internet: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/175391/Munro-Review.pdf  

 

Svensson, Kerstin, Johnsson, Eva & Laanemets, Leili. (2008) Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. (kap 10-11, 36 sidor).

 

Thomassen, Magdalene. (2007) Vetenskap, kunskap och praxis. Introduktion till vetenskapsfilosofi. Malmö: Gleerups. (kap 1, 4-5, ca 85 sidor)

 

Referenslitteratur

Eriksson, Bengt G & Karlsson, Per-Åke. (2008) Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia.

 

Oscarsson, Lars. (2009) Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter. Stockholm: SKL, Kommentus.

 

FoU Välfärd. (2013) FoU-miljöers roll för en evidensbaserad socialtjänst. Tillgänglig på Internet: http://fouvalfard.se/file/fou-miljoers-roll-for-en-evidensbaserad-socialtjanst-ett-positionspapper.pdf

 

 

Artiklar kan tillkomma.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.