Kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker, 7.5 hp
Knowledge development and systematic quality work in social work practice settings, 7.5 credits
745G64
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Marie GustavssonKursansvarig
Jessica SjögrenStudierektor eller motsvarande
Gunilla PeterssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YSC | Socionomprogrammet | 3 (HT 2019) | 201950-202003 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Socionomprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs 110 godkända högskolepoäng i socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för olika former av kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i socialt arbete
- kritiskt granska kunskapsutveckling och kvalitetsarbete inom det sociala arbetets praktiker
- relatera kunskapen om kvalitetsarbete i socialt arbete till en samhällelig kontext
- reflektera över den egna professionen i relation till kunskapssyn och kvalitet i det sociala arbetets praktiker.
Kursinnehåll
I kursen behandlas kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i socialt arbete i relation till det sociala arbetets praktiker. Inom ramen för kvalitetsarbete ryms såväl produktion som användning av kunskap. I kursen behandlas former för kvalitetsarbete och dess praktiska tillämpning inom skilda verksamheter i socialt arbete. Exempel på kvalitetsarbete är olika typer av utvärdering, uppföljning och dokumentation. Vidare studeras förutsättningar för kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker på såväl central, regional som lokal nivå.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning och arbetsformer utgörs av seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter som anges i studiehandledningen.
Examination
I kursen examineras studenterna individuellt och i grupp genom skriftliga och muntliga uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXM1 | Hemtentamen | 4 hp | U, G, VG |
OBL1 | FoU-dag | 0.5 hp | D |
REF3 | Reflektionspass med samtalsledare | 0 hp | D |
SEM1 | Seminarium FoU-dag | 1 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium plus inlämningsuppgift | 2 hp | U, G |
Övrigt
745G64 HT 2019
Kunskapsutveckling och kvalitetsarbete i det sociala arbetets praktiker, 7,5 hp
Obligatorisk litteratur
Avby, Gunilla, Nilsen, Per & Ellström, Per-Erik. (2015) “Knowledge use and learning in everyday social work practice: a study in child investigation work”. Child and Family Social Work. DOI: 10.1111/cfs.12227
Bergmark, Åke, Lundström, Tommy & Stranz, Hugo (2015) Från lokal förankring till regional samverkan? FoU-miljöer i socialtjänstens individ- och familjeomsorg. Socialvetenskaplig tidskrift. 2: 133–151.
Blom, Björn, Morén, Stefan & Nygren, Lennart. (red.) (2011) Utvärdering i socialt arbete. Utgångspunkter, modeller och användning. Stockholm: Natur & Kultur.
Börjeson, Bengt & Börjeson, Martin. (2015) Förstå socialt arbete. (3:e uppl). Stockholm: Liber. (sid 317–381, ca 65 sidor).
Johansson, Kerstin & Fogelgren, Mattias. (2016) En urvattnad glimt av något som kunde blivit bra [Elektronisk resurs: professionella i socialtjänsten och den evidensbaserade praktiken. Linköping: Linköping University Electronic Press. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-132951
Linde, Stig & Svensson, Kerstin. (red.) (2013) Förändringens entreprenörer och tröghetens agenter: människobehandlande organisationer ur ett nyinstitutionellt perspektiv. Stockholm: Liber. (kap 2-3, 5-6, 65 sidor)
Munro, Eileen (2011). The Munro Review of Child Protection: Final Report. A child-centred system. UK Govermental papers: Department for Education. Tillgänglig på Internet: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/175391/Munro-Review.pdf
Svensson, Kerstin, Johnsson, Eva & Laanemets, Leili. (2008) Handlingsutrymme. Utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. (kap 10-11, 36 sidor).
Thomassen, Magdalene. (2007) Vetenskap, kunskap och praxis. Introduktion till vetenskapsfilosofi. Malmö: Gleerups. (kap 1, 4-5, ca 85 sidor)
Referenslitteratur
Eriksson, Bengt G & Karlsson, Per-Åke. (2008) Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Gothia.
Oscarsson, Lars. (2009) Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten – en introduktion för praktiker, chefer, politiker och studenter. Stockholm: SKL, Kommentus.
FoU Välfärd. (2013) FoU-miljöers roll för en evidensbaserad socialtjänst. Tillgänglig på Internet: http://fouvalfard.se/file/fou-miljoers-roll-for-en-evidensbaserad-socialtjanst-ett-positionspapper.pdf
Artiklar kan tillkomma.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.