Funktionshinder, Kommunikation och Kognition, avancerad kurs, 7.5 hp
Disability, Communication and Cognition, advanced course, 7.5 credits
752A05
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anett SundqvistKursansvarig
Karin NilssonStudierektor eller motsvarande
Josefine AndinKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2019 | 201940-201944 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
HandikappvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Minst 5 terminer godkända på logopedprogrammet, eller motsvarande kunskaper inom ett eller flera relevanta ämnen, t ex Handikappvetenskap, Kognitiv psykologi, Neuropsykologi eller Lingvistik. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.Lärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna
- demonstrera fördjupade kunskaper inom området kognition, kommunikation och funktionshinder,
- relatera kunskap om olika minnessystem till olika aspekter av kommunikation och funktionshinder,
- omsätta kunskaperna och tillämpa på en klinisk grupp, t ex personer med hörselskada eller språkstörning.
Kursinnehåll
Kursen ger en fördjupning inom området kognition, kommunikation och funktionshinder utifrån aktuell forskning. Kursen inleds med en genomgång av olika minnessystem och hur dessa relaterar till kommunikationsförmåga. Minne och språk studeras kring olika teman såsom hörsel, läsning, skrivning samt utveckling. Kursen belyser typisk och atypisk neurologisk, kognitiv och språklig utveckling. De grundläggande begrepp och teorier som belyses under kursen tillämpas på patientgrupper så som cerebral pares, autism, CI, utvecklingsstörning samt språkstörning. Kliniska tillämpningar, såsom testning och bedömning utifrån patientfall är en viktig del av kursen.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, kliniska laborationer, demonstrationer, seminarier och litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom ett självständigt arbete som fördjupar kursinnehållet ur ett patientcentrerat tvärvetenskapligt perspektiv, vilket presenteras vid ett seminarium.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 6.5 hp | U, G, VG |
SEMI | Seminarium | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.