Handikappvetenskap III, fortsättningskurs, 30 hp

Disability Research 3, continuation course, 30 credits

752G04

Huvudområde

Handikappvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Carine Signoret

Kursansvarig

Carine Signoret

Studierektor eller motsvarande

Josefine Andin

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2020 202034-202123 Svenska Linköping, Valla

Huvudområde

Handikappvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Förkunskapskrav

  • Handikappvetenskap II, fortsättningskurs 30hp med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • utifrån kliniska fall analysera olika handikappvetenskapliga frågeställningar i relation till det bio-psyko-sociala synsättet
  • motivera lämpliga interventioner och preventioner utifrån kliniska fall
  • reflektera kring, integrera och kritiskt granska centrala begrepp, aktuella forskningsfrågor och etiska principer inom handikappvetenskap
  • självständigt planera och genomföra en handikappvetenskaplig undersökning, analysera data och förmedla resultat i ett vetenskapligt arbete
  • föra en vetenskaplig diskussion, kritiskt granska andras och eget självständigt arbete.

Kursinnehåll

Uppsatsförberedande, 15 hp

(Preparatory course for thesis)
Delkursen behandlar handikappvetenskaplig teori samt forskningsmetoder som är tillämpbara inom området. Delkursen tar även upp kunskapen om etiskt förhållningssätt.

Uppsats, 15 hp

(Thesis)
Inom ramen för kursen genomför den studerande, under handledning, ett vetenskapligt empiriskt arbete på kandidatnivå inom handikappvetenskap som omfattar planering, genomförande och redovisning. I kursen ingår även kritisk granskning av andras uppsatser.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen bedrivs utifrån studentcentrerat lärande, där den studerandes egna aktiviteter och deltagande är en förutsättning för lärande. Det studentcentrerade lärandet bygger på ett utbyte av kunskap och erfarenheter mellan såväl studenterna som mellan studenter och lärare. Kliniska fall och vetenskapliga artiklar används för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna.

Kursen bedrivs i huvudsak på distans och administreras via Linköpings universitets lärplattform, men består även av obligatoriska kursträffar som innehåller föreläsningar, seminarier och laborationer. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och/eller i grupp.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande på obligatoriska seminarier samt inlämningsuppgifter och laborationer. En kandidatuppsats ska författas, redovisas och diskuteras på ett seminarium där de krav som ställs på vetenskapliga arbeten utgör grunden för diskusson. Den studerande ska opponera på medstudenters uppsatser. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
FUBE Funktionsnedsättning - Behandling och hjälpmedel 2 hp U, G, VG
FUDI Funktionsnedsättning - Diagnoser och orsaker 2 hp U, G, VG
FUFA Funktionsnedsättning - Fallbeskrivning 1 hp U, G, VG
LITT Litteratursökning 2 hp U, G, VG
MET1 Metod 1 - skillnader 2.5 hp U, G, VG
MET2 Metod 2 - samband 2.5 hp U, G, VG
MET3 Metod 3 - intervention 2.5 hp U, G, VG
UPPS C-uppsats 15 hp U, G, VG
HAUP Handledare och uppsatsområde 0.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.