Entreprenörskap, marknadsförings- och utställningsarbete, 15 hp

Enterprise, marketing and organising exhibitions, 15 credits

754G66

Alla nedanstående kurstillfällen är inställda.

Huvudområde

Kultur- och kommunikationsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Ann-Sofie Svansbo

Kursansvarig

Ann-Sofie Svansbo

Studierektor eller motsvarande

Frida Berntsson

Kontaktinformation

Ann-Sofie Svansbo, kursansvarig lärare

Carina Skoog, administratör

Jennie Wallin, studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2020 202045-202103 Svenska Linköping, Valla INSTÄLLD

Huvudområde

Kultur- och kommunikationsvetenskap

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet på grundnnivå
  • 30 hp godkända kurser inom konst, hantverk, slöjd eller formgivning
    eller
    ​1 års yrkeslivserfarenhet inom konst, hantverk, slöjd eller formgivning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redovisa och praktiskt utforma föremål som har marknadsanknytning
  • översiktligt beskriva olika företagsekonomiska modeller, dess särart och verksamhetsbetingelser inom småföretagssektorn
  • planera och utveckla affärsidéer och affärsplaner med slöjd- och hantverksföretag som utgångspunkt
  • kritiskt analysera ekonomiska förhållanden och utvecklingstendenser med inriktning mot företag inom slöjd- och hantverksområdet
  • redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring, samt förstå och redogöra för marknadsföringens roll i ett slöjd- och hantverksperspektiv
  • beskriva olika marknadsföringsstrategier och redogöra för olika utställningsformer, samt grundläggande principer för layout, med variation i informations- och kommunikationsteknik
  • självständigt planera och genomföra utställningar inom slöjd- och hantverksområdet
  • presentera, analysera och göra kvalitetsbedömningar av egna och andras arbeten ur ett ekonomiskt och marknadsmässigt perspektiv

Kursinnehåll

Kursen behandlar perspektiv på entreprenörskap, ekonomiska- och marknadsföringsmodeller. I skapandet ingår, analyser, dokumentationer och presentationer. Föremålet och dess skapare är centrala för utställningsarbete och marknadsföringsstudier. Vidare ingår grafisk formgivning med praktiskt layoutarbete med inriktning mot marknadsföring. Kursen behandlar även utställningen som kommunikationsmedium och marknadsplats. I kursen intergreras presentationstekniker som ger studenterna tillfälle att reflektera över hur den egna kunskapen kan omsättas till framtida produkter.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, studiebesök, workshops- och produktionsarbete i ateljé samt fältstudier och studiebesök. Konkreta resultat av tillverkningsprocessen redovisas i en utställning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom

  • presentation och offentliggörande av produkt, betygsskala: UV
  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UV
  • skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och individuellt, betygsskala: UV
  • individuella skriftliga reflektioner, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänd på samtliga ingående moment, för Väl godkänt slutbetyg krävs minst 7.5hp väl godkänt.

Detaljerad information om examinationen återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
IDE1 Idé, entreprenörskap och marknadsföring 5 hp U, G, VG
PRD4 Produktarbete 5 hp U, G, VG
UTS1 Utställningsarbete 2.5 hp U, G, VG
SRE1 Skriftliga reflektioner med grafisk utformning 2.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.