Entreprenörskap för kulturarbetare, 15 hp

Entrepreneurship in Cultural Work, 15 credits

758G49

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gary Svensson, Anna Ingemark, Karin Ström Lehander

Kursansvarig

Karin Ström Lehander

Studierektor eller motsvarande

Gary Svensson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF Obs!
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) VT 2020 202014-202023 Svenska Linköping, Valla
F7KKU Kandidatprogrammet i kulturvetenskap 6 (VT 2020) 202014-202023 Svenska Linköping, Valla V INSTÄLLD

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kulturvetenskap

Förkunskapskrav

60 hp i något av ämnena Filosofi, Historia, Konstvetenskap eller Litteraturvetenskap, eller motsvarande kunskaper

Lärandemål

Efter avsluta kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för marknadsföringens roll i en kulturverksamhet
  • planera och genomföra kampanjer mot valda målgrupper
  • redogöra for grundläggande immaterialrättslig lagstiftning, särskilt gällande varumärken och upphovsrätt

Kursinnehåll

Kursen syftar till att ge övergripande kunskap om projektmetodik, projektledarens roll och olika organisationsscheman för redovisning, drift och uppföljning av projekt.

Kursen behandlar entreprenörskap inom kulturområdet, där exempelvis marknadskommunikation, marknadsföring och juridikens immaterialrätt ingår.

Undervisnings- och arbetsformer

Arbetsformerna är varierande, studentaktiva och projektbaserade och avslutas med presentation av projektidé samt presentation av ett enkelt profil- och marknadföringsmaterial. I kursen används verktyg inom den sociala webben som ett genomgående inslag, exempelvis processdokument, projektplatser, bloggar och sociala nätverk.

Varje delmoment föregås av en föreläsning som studenterna följer upp genom projektarbeten. Studenterna uppmuntras till att genomföra sina projektarbeten, affärsplaner, profilprogram, kampanjplanering, eller dylikt mot riktiga kunder eller egna realistiska framtidsprojekt. Under hela kursen har studenterna tillgång till handledning från lärare. Utöver detta skall den studerande utöva självstudier.

Examination

Affärsplanerna/projekten examineras antingen genom seminarium som föregås av en skriftlig inlämningsuppgift eller via genomförandet av projekt.
Detaljerad information om examinationens form och innehåll finns i studiehandledningen för kursen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
UPG1 Projektinventering 8 hp U, G, VG
UPG2 Skriftlig redovisning - projekt 7 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.