Kognition, emotion och beslutsfattande, 6 hp (769A07)

Cognition, Emotion, and Decision Making, 6 credits

Kursbeskrivning

The course studies the interaction between cognition, emotion and decision making. This includes perspectives and results from different fields and disciplines, where different methods, both empirical and more theoretical, have been used. An aim of the course is for students to be able to critically evaluate central cognitive psychological theories and models of emotion, and to apply knowledge about the interplay between emotional and cognitive systems on people's behavior in different situations, especially those involving assessments, decisions and preferences.

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Nivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående och programkurs

Examinator

Daniel Västfjäll

Kursansvarig

Fredrik Stjernberg

Studierektor eller motsvarande

Örjan Dahlström

Tillgänglig för utbytesstudenter

Ja
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2020 v202036-202044 Engelska Linköping
F7MKS Kognitionsvetenskap, masterprogram 3 (HT 2020) v202036-202044 Svenska Linköping v
F7MKS Kognitionsvetenskap, masterprogram 1 (HT 2020) v202036-202044 Svenska Linköping v
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Kognitionsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Masterprogram i kognitionsvetenskap

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet kognitionsvetenskap
    eller
    Kandidatexamen 180 hp i huvudområdet datalogi
    samt
    Godkänd kurs 30 hp i något av ämnena:
    - psykologi
    - lingvistik
    - filosofi
    - neurovetenskap
    - antropologi
    eller
    Kandidatexamen 180 hp i något av huvudområdena:
    - Psykologi
    - Neurovetenskap
    samt
    Godkänd kurs 30 hp i datavetenskap

     
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för central forskning inom kognition och emotion
  • redogöra för samspelet mellan emotionella och kognitiva system i hjärnan
  • förklara samband mellan olika miljöfaktorer, emotioner och kognition
  • kritiskt värdera centrala kognitionspsykologiska teorier och modeller om emotion
  • tillämpa teorier om samspelet mellan emotionella och kognitiva system på människors beteende i olika situationer, särskilt sådana som inbegriper bedömningar, beslut och preferenser
  • diskutera centrala forskningsresultat inom beslutsteorin
  • förklara hur forskningsresultat och frågor som diskuteras inom beslutsteorin är knutna till grundläggande uppfattningar om emotion och kognition

Kursinnehåll

Kursen behandlar samspelet mellan kognition, emotion och beslutsfattande. Detta innefattar perspektiv och resultat från olika områden och discipliner, där olika metoder, både empiriska och mer teoretiska, har använts.

Ämnen och problem som behandlas i kursen är:

  • kognitionsvetenskapliga teorier om emotion
  • den neuropsykologiska basen för samspelet mellan kognition och emotion, inklusive neuroanatomiska och neurokemiska aspekter
  • evolutionspsykologiska teorier kring emotion och kognition
  • samband mellan fysisk miljö och emotion
  • emotionell design
  • olika teorier om hur människor fattar beslut

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utföra självstudier.

Examination

Examinationen består av muntliga uppgifter, skriftliga inlämningsuppgifter samt skriftlig tentamen. Aktivt deltagande vid seminarier. Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig för den här kursen.
HEM1 Hemtentamen U, G, VG 6 hp

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Det finns inga filer att visa.

Sidansvarig: Infocenter, infocenter@liu.se