Aktuella perspektiv på samhälls- och kulturanalytiska teorier, 7.5 hp
Contemporary Perspectives on Social and Cultural Analysis, 7.5 credits
775A41
Huvudområde
Samhälls- och kulturanalysUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mathias MartinssonKursansvarig
Mathias MartinssonStudierektor eller motsvarande
Zoran SlavnicKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MMP | Masterprogram i Medieproduktion för humanister och samhällsvetare (Samhälls- och kulturanalys) | 1 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Samhälls- och kulturanalysUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Masterprogram i Medieproduktion för humanister och samhällsvetare
Förkunskapskrav
Behörig att antas till kursen är den som har kandidatexamen 180 hp i något av följande huvudområden:
- Teoretisk eller Praktisk Filosofi
- Historia
- Konstvetenskap och visuell kommunikation
- Litteraturvetenskap
- Medie- och kommunikationsvetenskap
- Religionsvetenskap
- Socialantropologi
- Samhälls- och kulturanalys
Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för utvecklingen av samhällsteorier på ett övergripande plan, från 1800-talets mitt fram till nutid
- jämföra och analysera några valda samhällsteoretikers texter med avseende på hur samhällelig förändring och konflikt beskrivs samt hur relationen mellan individ och struktur gestaltas
- kritiskt reflektera kring betydelsen av tematiska, tvärvetenskapliga och sektorsövergripande perspektiv för förståelsen av samtiden
- kritiskt reflektera kring hur samhällsteori gestaltas i vetenskapliga såväl som i praktiskt politiska sammanhang
- i skrift tillämpa ett valt samhällsteoretiskt analytiskt perspektiv på en självständigt formulerad frågeställning inom ett begränsat fält och välja en adekvat gestaltningsform
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till tvärvetenskapliga och sektorsövergripande studier inom det samhälls- och kulturanalytiska fältet. Med utgångspunkt i hur samhället har förändrats från 1800-talets mitt fram till våra dagar spåras relationen mellan samhällsutveckling och samhällsteori. När samhällets institutioner, organisationsformer, konfliktmönster och människosyn förändras krävs också delvis andra samhällsteoretiska verktyg för att förstå inte bara denna utveckling, utan också samtiden.
I kursen diskuteras och analyseras samhällsteoretiska originaltexter, med speciellt fokus på konflikt och kamp om tillträde till olika samhälleliga arenor. Demokratiserings- och moderniseringsprocesser och de konflikter som hänger samman med dessa står i fokus. Perspektiv som har breddat och fördjupat den samtida diskussionen om hur vi kan förstå samtiden är exempelvis postkolonial teori, genusteori, posthumanism, teorier om materialitet och intersektionalitet.
I kursen problematiserar också hur samhällsteorin gestaltas i olika samhälleliga arenor och vilka konsekvenser detta får i implementeringen av politiska visioner.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier, och grundar sig på studentaktiva arbetsformer med en hög grad av självständighet.
Examination
Examination sker muntligt och skriftligt
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
ESS1 | Essä | 3.5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Seminarium 1 | 1 hp | U, G |
OBL2 | Seminarium 2 | 1 hp | U, G |
OBL3 | Seminarium 3 | 1 hp | U, G |
OBL4 | Seminarium 4 | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.