Uppföljning och utvärdering av räddningssamverkan med frivilliga, 1.5 hp
Monitoring and Evaluation of Rescue Collaboration with Voluntary First Responders, 1.5 credits
77GU41
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Rebecca StenbergKursansvarig
Rebecca StenbergStudierektor eller motsvarande
Åsa-Karin EngstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | HT 2019 | 201947-201947 | Svenska | Linköping |
Huvudområde
FöretagsekonomiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXLärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- redogöra för utveckling av uppföljnings- och utvärderingsformer för räddningssamverkan
- välja och utveckla relevanta uppföljnings- och utvärderingsformer och modeller för räddningsverksamhet
- redogöra för olika typer av utvärderingar av projekt och verksamhet
- göra en internationell överblick
- analysera och välja uppföljnings- och utvärderingsdesign och metod anpassad till ett samverkansbehov
- diskutera kopplingen mellan erfarenhet och utvärdering från räddningsaktiviteter och projekt samt strategisk och taktisk utveckling av verksamhet
Kursinnehåll
Kursen behandlar följande områden och moment:
- Att planera för vad man vill veta
- Organisatorisk och social innovation, hur lär sig organisationen att utvecklas?
- Uppföljnings- och utvärderingsmetoder som After Action Review, Step-analys, mål-, process- och effektutvärdering
- Design och metod av utvärdering för olika ändamål och olika målgrupper
- Avrapporteringsformer som dokument, webb, film eller workshop
- Konkret planering för egna behov
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, demonstrationer och workshops. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom
- aktivt deltagande i demonstrationer och workshops
- individuell skriftlig rapport
Detaljerad information återfinns i kursens studieanvisning.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinations/orm, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760)
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.