Tros- och livsåskådning II: Etik, kristendom och den sekulära staten, 15 hp
Studies in Faith and Ideologies II: Ethics, Christianity, and the Secular State, 15 credits
790G93
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Kjell O LejonStudierektor eller motsvarande
Carl-Magnus CarlsteinKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | VT 2019 | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
ReligionsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Godkänd Tros- och livsåskådning I: En introduktion till etik, kristendom och sekulära livsåskådningar, 7,5 hp
eller
Religionsvetenskap, grundkurs, 30 hp med godkänd delkurs i tros- och livsåskådning, 7,5 hp
eller
motsvarande godkänd grundkurs i tros- och livsåskådning/systematisk teologi, 7,5 hp (egen kurs eller delkurs i en grundkurs i teologi/religionsvetenskap)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera central teologisk argumentation i olika inriktningar inom kristendomen och hur den navigerar utmaningar i ett samhälle präglat av en sekulär nationalstat
- analysera etiska argument och synsätt inom valda världsreligioner och hur de bemöter frågor som reses i ett samhälle styrt av en sekulär nationalstat
- relatera genomförd analys av teologisk och etisk argumentation till aktuell forskning och teori- och metoddiskussion inom ämnet tros- och livsåskådning
- använda och problematisera centrala termer inom tros- och livsåskådning
- identifiera, formulera och lösa ett avgränsat vetenskapligt problem inom ämnet tros- och livsåskådning
- kritiskt diskutera teologisk och etisk argumentation och hur sekulära förhållanden kan inverka på prövningen av denna argumentation
Kursinnehåll
Denna fortsättningskurs i etik och kristen livsåskådning består av tre delar.
Kristendomen (3 hp)
Delkursen ger en fortsatt bearbetning av tre centrala teman inom kristen troslära – dvs skapelse, frälsning och fullbordan – utifrån texter skrivna av representanter från olika trosinriktningar. Delkursen ger en inblick i hur kristna läror kan tolkas och relateras till varandra, Bibeln och kristna praktiker på en mängd olika sätt. Ett viktigt inslag i delkursen är hur tolkningar av kristna läror navigerar utmaningar i ett modernt samhälle präglat av en sekulär nationalstat, särskilt frågan om tro och vetenskap. Dessutom görs en kritisk diskussion av teologiska hållningar och deras konsekvenser för individ, kyrka och samhälle.
Etik (4,5 hp)
I delkursen sker en fortsatt orientering i hur etiska frågor behandlas inom valda världsreligioner. Den studerande tränar på att analysera etisk argumentation inom religioner, vilket inkluderar att identifiera hur etiska ställningstaganden grundas i religiösa texter, övertygelser och levnadssätt. Det ingår också en kritisk diskussion av dessa etiska argument inklusive hur klass, etnicitet och genus påverkar etikens frågor. En viss fördjupning görs i etiska frågor som uppstår i mötet mellan religion och en sekulär stat, särskilt frågor om religion, utbildning och demokrati och om religionsfrihetens gränser.
Fördjupningsarbete (7,5 hp)
Den tredje delkursen är en fördjupning inom ett valfritt delområde i ämnet tros- och livsåskådning. I dialog med andra studenter får den studerande träna på att formulera ett avgränsat vetenskapligt problem, sätta det i relation till aktuell forskning, och lösa det på ett teoretiskt och metodiskt medvetet sätt.
I kursen ingår ett stråk om hur man arbetar vetenskapligt med utgångspunkt i ett problem: problemformulering, informationssökning, analys, kritisk reflexion, skriftlig och muntlig kommunikation samt teoretisk och metodisk medvetenhet. Förutom en orientering i aktuell forskning, i centrala metoder och teorier samt i underavdelningar inom ämnet tros- och livsåskådning ligger ett visst fokus på att kritiskt analysera argumentation och på att kritiskt använda centrala termer inom tros- och livsåskådning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom individuella skriftliga tentamina, individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuellt skriftligt fördjupningsarbete som presenteras och försvaras muntligen, och muntlig presentation i samband med aktivt deltagande i seminarier. Mer detaljerad information finns i studieanvisningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
RED3 | Muntlig redovisning: presentation och försvar av fördjupningsarbete | 0.5 hp | U, G |
UPG2 | Skriftlig redovisning: fördjupningsarbete i tros- och livsåskådning | 7 hp | U, G, VG |
RED2 | Muntlig redovisning: seminarieövningar om etik och akademiska färdigheter | 0 hp | D |
UPG1 | Skriftlig redovisning: inlämningsuppgift i etik | 1.5 hp | U, G |
TEN2 | Salstentamen: etik | 3 hp | U, G, VG |
RED1 | Muntlig redovisning: seminarieövningar om kristendom och akademiska färdigheter | 0 hp | D |
TEN1 | Salstentamen: kristendom | 3 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.