Omvårdnad i samband med anestesi/analgesi under specifika förutsättningar, 15 hp

Nursing Care in Anaesthesia and Analgesia: advanced part, 15 credits

8ANA03

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Katarina Berg

Kursansvarig

Charlotta Punkt

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASA3 Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård 2 (VT 2021) 202104-202123 Svenska Linköping, US O
MASA3 Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård 2 (VT 2021) 202104-202123 Svenska Jönköping O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning mot anestesisjukvård

Särskild information

Kursen ingår som en delkurs i specialistutbildningen till anestesisjuksköterska. Kursen fokuserar omvårdnad och problemlösning för individer med förändrade förutsättningar vid skilda anestesiologiska och kirurgiska situationer samt anestesisjuksköterskans professionella skicklighet och förhållningssätt. Kursen inkluderar teoretiska studier och verksamhetsförlagd utbildning i lika stor omfattning.

Förkunskapskrav

Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 högskolepoäng* (120 poäng) eller motsvarande dvs grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng *(10 poäng) samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som legitimerad sjuksköterska. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A. *poängberäkning enligt Högskoleförordningen SFS 2006:1053

Lärandemål

Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad kunskap i att bedöma, planera, genomföra och utvärdera omvårdnad i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
  • ur ett ålders- och genusperspektiv visa fördjupad kunskap i den komplicerade anestesiologiska och/eller kirurgiska situationen.
  • värdera eventuella risker för komplikationer och olika handlingsalternativ för att förhindra att komplikationer uppstår.
  • värdera kunskap inom aktuell forskning.
  • visa förståelse för utveckling- och/eller förbättringsarbete inom professionen.

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att självständigt utföra undersökningar och behandlingar
  • tillämpa kunskap som befrämjar patient, närstående och medarbetares välbefinnande och miljö.
  • tillämpa preventiva åtgärder för så god postoperativ återhämtning för patienten som möjligt.
  • visa förmåga att självständigt arbeta, delta och organisera teamarbetet kring patienten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • samarbeta med kollegor och medarbetare
  • visa öppenhet för patienters mångfald.
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande utveckla professionella skicklighet och förhållningssätt.

Kursinnehåll

Kursens fokuserar omvårdnad för individer med förändrade förutsättningar vid skilda anestesiologiska och kirurgiska sammanhang samt vidareutveckling av anestesisjuksköterskans professionella skicklighet och förhållningssätt. I kursen studeras teorier och modeller inom omvårdnad applicerbara inom problemområdet. Miljöns betydelse för individens välbefinnande studeras. Ur ett ålders- och genusperspektiv studeras individens olika behov i samband med anestesi och kirurgi.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, verksamhetsförlagd utbildning (VFU), praktiska övningar, simuleringsövningar/färdighetsträningar och föreläsningar, artikelgranskning samt seminarier.

Examination

Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, verksamhetsförlagd utbildning och inlämningsuppgift. Vid kursens slut sker en individuell skriftlig och klinisk examination.

Bedömning av studentens prestation under VFU relaterat till studentens uppfyllande av kursens mål, görs vid samtal mellan student, handledare och kontaktlärare. Till grund för samtalet ligger studentens inlärningsplan, loggbok med handledarkommentarer samt handledarens skriftliga bedömningsunderlag och studentens skriftliga självbedömning och reflektion.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd  utbildning.

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskottet. Obligatorisk kurslitteratur finns  ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
VFU2 VFU 2 3.5 hp U, G
VFU1 VFU 1 3 hp U, G
TEN2 Tentamen 2 2 hp U, G
TEN1 Tentamen 1 1.5 hp U, G
KLEX Klinisk examen 1 hp U, G
BAS3 Basgrupp 2 hp U, G
3SEM Seminarium 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.