Implementering och evidensbaserad praktik i logopedi, 7.5 hp

Implementation and Evidence Based Practice in Speech Language Pathology, 7.5 credits

8FA098

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Christina Samuelsson

Kursansvarig

Christina Samuelsson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2019 201935-201945 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

Minst 180 hp godkända på logopedprogrammet eller motsvarande inom angränsande områden, t ex arbetsterapi, sjukgymnastik, medicinsk pedagogik, omvårdnad, kognitionsvetenskap eller folkhälsovetenskap. Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.

Lärandemål

INLEDNING

Kursen innebär fördjupade studier av implementering samt hur olika implementeringsprojekt kan genomföras inom logopedi. Centralt i kursen är teorier, modeller och empirisk kunskap dels kring genomförande och vidmakthållande av hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande interventioner dels kring införande av evidensbaserad diagnostik och intervention vid olika logopediska sjukdomstillstånd, t ex rösptroblem, språkstörning hos barn, stamning och neurologiskt betingade tal- och språkstörningar.

LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna

•förklara grundläggande begrepp inom implementeringsforskning samt specifika begrepp inom implementeringsforskning i logopedi
•redogöra för olika typer av faktorer som kan påverka utfallet av implementeringsprocesser och koppla dessa till specifika logopediska ämnesområden
•planera och utvärdera implementeringsprocesser inom hälso- och sjukvården utifrån relevanta teorier och modeller
•reflektera kring möjligheter till lärande inom hälso- och sjukvården vid olika typer av implementeringar
•relatera generella implementeringsbegrepp till forskning om t ex intervention vid sjukdomstillstånd inom logopedi
•utforma ett implementeringsprojekt inom logopedisk verksamhet.

Kursinnehåll

Det huvudsakliga innehållet i kursen:

•implementeringsbegrepp, -teorier och modeller
•faktorer av betydelse av implementeringsprocesser
•implementering av hälsofrämjande/sjukdomspreventiva interventioner i hälso- och sjukvården riktade mot patienter
•implementering av interventioner i hälso- och sjukvården riktade mot vårdpersonal
•ämnesspecifika logopediska begrepp inom implementering och evidensbaserad praktik (EBP).

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen.

Undervisningsformerna i denna kurs består av basgruppsarbete, föreläsningar, fältstudie och seminarier. Den personliga och professionella utvecklingen dokumenteras i den individuella portfolion.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt. Aktivt deltagande i basgruppsarbete, fältstudie och seminarier (obligatoriska moment) är en förutsättning för godkänt på kursen.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

 

Betygsskala

Tvågradig skala, äldre version, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för klinisk och experimentell medicin. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för klinisk och experimentell medicin
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
HEMT Hemtentamen 7.5 hp U, G
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av institutionen för klinisk och experimentell medicin. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.