Arbetsterapi inom äldreområdet, 7.5 hp
Occupational Therapy in Caring for the Elderly, 7.5 credits
8FA104
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Mathilda BjörkKursansvarig
Åsa Larsson RanadaStudierektor eller motsvarande
Elin EkbladhKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2021 | 202145-202202 | Svenska | Norrköping, Norrköping |
Huvudområde
ArbetsterapiUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp i arbetsterapi inklusive självständigt examensarbete om 15 hp
eller
Arbetsterapeutexamen 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp - Godkänd svenska och engleska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen alternativt yrkesexamen med relevans för arbetsterapi, t.ex arbetsterapeut, om minst 180 hp inklusive självständigt examensarbete om 15 hp (c-uppsats eller motsv fördjupningsarbete). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A
Lärandemål
INLEDNING
Kursen vänder sig till arbetsterapeuter som inom olika organisationer möter äldre klienter. Den omfattar en bred klientgrupp med äldre i eget boende såväl som inom olika institutioner.
Syftet med kursen är att studenten skall kunna värdera arbetsterapi inom äldreområdet ur ett professionsperspektiv och ett klientperspektiv för att kunna initiera och arbeta med kontinuerligt utvecklings- och forskningsarbete.
LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna
Analysera och kritiskt värdera betydelsen av evidens i samband med arbetsterapeutisk utredning, intervention och utvärdering inom äldreområdet
Planera, genomföra och värdera ett evidensbaserat förbättringsarbete inom arbetsterapi
Visa ett kritiskt förhållningssätt till olika kunskapsfälts betydelse för utvecklingen av arbetsterapi inom äldreområdet
Analysera och kritiskt granska det egna professionella förhållningssättet vid handledning och/eller konsultation
Analysera hur ett mångfaldsperspektiv påverkar den arbetsterapeutiska yrkesutövningen
Problematisera ett hälsofrämjande förhållningssätt på individ,- grupp och samhällsnivå.
Kursinnehåll
Kursen innehåller fördjupade studier av arbetsterapi inom äldreområdet där både professions- och klientperspektivet beaktas. Kursen har ett biopsykosocialt perspektiv där metoder för utredning, intervention och utvärdering och deras evidens behandlas. Ytterligare ingår att problematisera hälsofrämjande förhållningssätt på olika nivåer.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitet bedrivs undervisning med Problembaserat Lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod . PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera verklighetsanknutna situationer som har anknytning till innehållet i kursen. Undervisningsformerna i denna kurs består av föreläsningar, enskilda studier, fältstudier, seminarier samt skriftlig dokumentation.
Examination
Bedömning sker fortlöpande under kursens gång och grundas på kursens obligatoriska moment.
Dessa är: seminarier och skriftlig dokumentation av enskild uppgift.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBLM | Obligatoriska moment | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.