Examensarbete - master/Logopedi, 30 hp

Master (two years) Thesis/Speech Pathology, 30 credits

8FA151

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Inger Lundeborg Hammarström, Christina Samuelsson

Kursansvarig

Agneta Kullberg

Studierektor eller motsvarande

Agneta Kullberg

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) HT 2023 202335-202402 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Logopedi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A2E

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp med relevans för logopedi inklusive examensarbete om minst 15 hp
    eller
    Yrkesexamen 180 hp med relevans för logopedi inklusive fördjupningsarbete om minst 15 hp
  • Vetenskaplig metod om minst 7,5 hp eller motsvarande på avancerad nivå
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

INLEDNING

Kursen utgör det självständiga arbete som krävs för masterexamen inom logopedi. Examensarbetet ska fokusera på en problematik som motiverar forskning inom huvudområdet med medicinsk inriktning och kan utformas för publikation i vetenskaplig tidskrift.

LÄRANDEMÅL
Den studerande ska efter fullgjord kurs kunna

• Identifiera vetenskapliga problem som kan visa på kunskapstillskott i huvudområdet samt relatera dem till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde
• Formulera hypoteser och frågeställningar
• Tillämpa och visa en metodfördjupning inom sitt huvudområde
• Tillämpa och visa förmåga att argumentera för de begrepp och den teori/modell som används
• Tillämpa och visa en fördjupad analytisk förmåga och självständigt tänkande
• Tillämpa och visa en fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina resultat i relation till aktuell forskning
• Kritiskt granska, värdera och vetenskapligt diskutera det egna och andras examensarbeten samt förhålla sig till olika vetenskapliga perspektiv
• Formulera populär sammanfattning av resultat och kommunicera till grupper som inte är bekanta med forskningsfältet.

Kursinnehåll

Kursens huvudsakliga innehåll är fördjupad tillämpning av vetenskapsteori, etik, statistik (i förekommande fall) och forskningsmetodik i ett i huvudsak självständigt arbete med medicinsk inriktning med relevans till huvudområdet.

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Medicinska fakulteten bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogiska filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus.

I undervisningen på denna kurs ingår föreläsningar, seminarier, portfolio samt självständiga studier under handledning som leder fram till ett examensarbete.

Examination

Bedömning sker fortlöpande under kursens gång. Kursen examineras genom ett skriftligt självständigt arbete inom huvudområdet folkhälsovetenskap med efterföljande respondent- och opponentskap. Deltagande i obligatoriska seminarier är en förutsättning för godkänt på kursen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

 

Anmälan till examination/tentamen

Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

 

Omexamination

Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. 

 

Examination för studenter med funktionsnedsättning

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

 

Byte av examinator

Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OPPO Opponering 0 hp U, G
OBL1 Obligatoriska moment 15 hp U, G
EXAM Examensarbete 15 hp U, G
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.