Diabetes och diabetesvård II, 7.5 hp
Diabetes and Diabetes Care II, 7.5 credits
8FA169
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Åsa ErnerssonKursansvarig
Sara PetterssonKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) | VT 2020 | 202006-202021 | Svenska | Norrköping, Norrköping |
Huvudområde
OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
Godkända betyg från Diabetes I eller motsvarande. Kandidatexamen inom vård eller omsorg om minst 180hp. Dessutom krävs minst 12 månaders yrkeserfarenhet inom för utbildningen relevant område. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp på fördjupningsnivå (eller 7,5 hp fortsättningsnivå + 7,5 hp fördjupningsnivå). Därutöver krävs godkända kunskaper i svenska och engelska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, t.ex. Svenska 3/B och Engelska 6/A.
Lärandemål
INLEDNING
Kursen är den andra delkursen om diabetes och diabetesvård. Kursen fokuserar studentens handlingsberedskap för att kunna bemöta, planera, genomföra och utvärdera åtgärder i samband med vård av både personer med typ I och typ II diabetes. Kursen vänder sig till personer som i sitt yrke arbetar med patienter med diabetes. Kursen kan ingå som en delkurs i det integrerade masterprogrammet vid HU.
LÄRANDEMÅL
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
•problematisera teorier kopplade till patient och närståendes lärande om diabetes mellitus för olika åldrar
•förklara innebörden av diabetes mellitus typ I och typ II i olika åldrar och livsvillkor
•uppvisa och redogöra för betydelsen av teamarbete och grupprocesser
•visa nationella kvalitetsregisters betydelse i förbättringsarbete.
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
•visa förmåga att stödja personer med diabetes mellitus och deras närstående
•tillämpa relevant egenvårdsteori för personer med diabetes mellitus
•visa förmåga att arbeta i team och leda grupper
•Självständigt göra en professionell bedömning av behov, resurser och reaktioner hos personer med diabetes mellitus och deras anhöriga.
•Förskriva hjälpmedel
•
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:
•Reflektera över levnadsvanor och levnadsvillkor för personer i olika åldrar i relation till diabetesvården
•Självständigt värdera hur fysiologiska och patofysiologiska förändringar har betydelse för diabetespatienter i olika livssituationer .
Kursinnehåll
Kursen innehåller huvudsakligen:
•diabetessjukdomens förlopp
•fysiologi och patofysiologi aktuell för diabetessjukdom
•livsvillkor och levnadsförhållanden vid kronisk sjukdom som diabetes mellitus
•medicinsk pedagogik och omvårdnadsteori
•relevanta Nationella kvalitetsregister
•förskrivningsrätt för hjälpmedel.
Undervisnings- och arbetsformer
Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för diabetesområdet, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets och verksamhets-anknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar. Undervisningsformerna i denna kurs består av föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier och fördjupningsarbete.
Examination
Obligatoriska moment i kursen är aktivt deltagande i basgrupp, seminarier och examination.
Kursen examineras genom en skriftlig individuell fördjupningsuppgift.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GKurslitteratur
Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för hälsa, medicin och vårdKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.