Fördjupningskurs för specialistsjuksköterska med inriktning mot anestesisjukvård, 15 hp

Postgraduate Course in Anesthesia for Nurse Anesthetists, 15 credits

8FA178

Huvudområde

Medicin Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Katarina Berg

Kursansvarig

Andreas Nilsson

Studierektor eller motsvarande

Katarina Berg

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2020 202037-202123 Svenska Linköping, US

Huvudområde

Medicin, Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

  • Av socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska med inriktning mot allmän hälso- och sjukvård omfattande 180 hp eller motsvarande d.v.s. grundutbildning till sjuksköterska med kandidatexamen.
  • Specialistutbildning med inriktning anestesi med minst tre års yrkeserfarenhet motsvarande heltid av anestesisjukvård.
  • Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 hp.
  • Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

INLEDNING

Kursen bygger på den specialistutbildade anestesisjuksköterskans kunskaper och kompetens. I utbildningen fokuseras anestesiologisk omvårdnad, problemlösning, handläggning av svårt sjuk patient och komplexa anestesiologiska och kirurgiska situationer. Kursen kan ingå i en masterexamen.
.
LÄRANDEMÅL
Den studerande skall efter fullgjord kurs kunna:

Kunskap och förståelse
•analysera patofysiologiska tillstånd vilka påverkar anestesiologisk handläggning.
•visa fördjupad kunskap inom farmakologi anpassad till anestesisjukvård
•visa fördjupad kunskap inom anestesiologisk subspecialisering.
•ur ett åldersperspektiv visa fördjupad kunskap i den komplicerade anestesiologiska situationen.
•identifiera och värdera olika handlingsalternativ för att förhindra att komplikationer uppstår.
•syntetisera kunskap vid bedömning, planering, genomförande och utvärdering av omvårdnad i den komplicerade anestesiologiska situationen.

Färdighet och förmåga
•tillämpa kunskap som befrämjar patient, närstående och medarbetares välbefinnande och miljö i den komplicerade anestesiologiska situationen.
•bedöma, planera, genomföra och utvärdera patientens perioperativa vårdbehov och förebygga komplikationer i komplexa situationer.
•identifiera och genomföra utvecklings- och/eller förbättringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
•visa fördjupad förmåga att tillsammans med andra yrkesgrupper, patient och närstående bedöma åtgärder utifrån ett holistiskt synsätt
•värdera kunskap för att välja adekvata handlingsalternativ, prioritera och riskbedöma i det perioperativa omhändertagandet.
•värdera och beskriva hur aktuell forskning kan implementeras i kliniskt arbete.
•reflektera över aspekter gällande etnicitet, kultur, ålder och könets eventuella påverkan på den anestesiologiska situationen.

Kursinnehåll

Respirationsfysiologi, ventilation och hantering av luftvägsproblem
Cirkulationsfysiologi
Monitorering av hemodynamiska och respiratoriska parametrar
Perioperativ volymoptimering
Anestesi av den äldre patienten
Neonatologi, barnanestesi samt barn HLR
Anestesiologisk farmakologi och anestesimetoder
Anestesi vid särskilda omständigheter: olika patofysiologiska tillstånd, graviditet, grav övervikt, neurokirurgi, brännskada, multitrauma och organdonation
Anestesiologisk vårdtyngdsmätning
Interprofessionellt förhållningssätt/teamarbete

Undervisnings- och arbetsformer

Vid Hälsouniversitetet bedrivs undervisning med Problembaserat lärande (PBL) som pedagogisk filosofi och metod. PBL innebär att studentens delaktighet i lärandet är i fokus. Studenten tar eget ansvar för att bedöma vad han/hon behöver lära sig, genom att analysera och hantera situationer som har anknytning till ämnesområdet. Studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna, samt utvärderar sitt eget lärande. Att kunna söka och värdera ny kunskap och ompröva tidigare kunskap är viktigt under hela utbildningen. PBL skapar en grund för aktivt livslångt lärande som är nödvändig för anestesisjuksköterskans profession, där kunskapsutvecklingen sker i en snabb takt. Undervisningen är upplagd för att stimulera och stödja studentens utveckling av professionell kompetens och självständighet i lärande. Verklighets-/verksamhetsanknutna situationer används som underlag för problembearbetning och för att skapa motivation och meningsfullhet i studierna. Studenter arbetar tillsammans i mindre grupper, dels för att träna samarbete, dels för att bidra till varandras lärande. Lärare verkar i PBL dels som handledare genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande, dels genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

Under denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom arbete i basgrupp, simuleringsövning, föreläsning, seminarium och studieuppgifter.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier och studieuppgifter

Examination utgår från kursens lärandemål. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer. Vid kursens slut sker en individuell skriftlig och muntlig examination.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination. Detta gäller även bedömning av verksamhetsförlagd utbildning.

Salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av Institutionen för medicin och hälsa. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion. Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MELI Metod och litteraturseminarium 2 hp U, G
1EXA Examination 3.5 hp U, G
1BAS Basgrupp 2 hp U, G
SEMI Seminarium 3 1.5 hp U, G
STUP Studieuppgift 2 2 hp U, G
2SEM Seminarium 2 1.5 hp U, G
1STU Studieuppgift 1 1.5 hp U, G
1SEM Seminarium 1 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.