Barnmisshandel och sexuella övergrepp, 7.5 hp
Physical and Sexual Child Abuse, 7.5 credits
8FG073
Huvudområde
Medicin Psykoterapi OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Laura KorhonenKursansvarig
Laura KorhonenStudierektor eller motsvarande
Laura KorhonenKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2021 | 202136-202146 | Svenska | Linköping, US |
Huvudområde
Medicin, Psykoterapi, OmvårdnadsvetenskapUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
- 120 hp godkända kurser varav 60 hp i huvudområdet beteendevetenskap eller motsvarande
eller
examen från grundläggande högskoleutbildning inom vård och omsorg eller motsvarande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Definiera och beskriva grundläggande delar inom psykotraumatologin med särskilt fokus på barn och ungdomar
-Definiera och beskriva uttryck för traumatisering hos barn och unga
-Förklara hur traumatiska påfrestningar i nära relationer inverkar på barns och ungas anknytningsrelationer, hälsa och utveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Bedöma användningen av olika behandlingsmetoder
-Identifiera symtom på fysiskt våld och sexuella övergrepp
-Hantera möten och samtal med utsatta barn på ett tryggt och metodologiskt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
-Förstå och relatera till vikten av samverkan mellan olika myndigheter
-Reflektera kring situationer där anmälningsskyldigheten är aktuell.
Kursinnehåll
Barn som far illa:
-Förekomst av utsatthet
-Fysiskt våld
-Sexuella övergrepp
-Att uppleva våld i nära relation
-Ensamkommande flyktingbarn
Psykotraumatologi:
-Risker för psykisk ohälsa vid olika potentiellt traumatiska händelser
-Traumarelaterade symtom och syndrom hos barn och ungdomar
-Riskfaktorer och motståndskraftfaktorer (särskilt betydelsen av socialt stöd)
Behandlingsformer då ett barn farit illa:
-Kris- och traumainterventioner
-Individuell/gruppbehandling
-Familjeterapeutiska förhållningssätt
-Traumafokuserad kognitiv beteendeterapi (TF-KBT), Kognitiv integrerad behandling vid barnmisshandel (KIBB), Child Parent Psychotherapy (CPP)
Bemötande:
-Det svåra samtalet
-Samtalsmetodik
-Olika myndigheters tekniker vid samtal/förhör/intervju
-Traumafokuserat bemötande
Samverkan:
-Myndighetsutövning
-Informationsutbyte
-Lagstiftning
Undervisnings- och arbetsformer
Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt.
Undervisnings- och arbetsformer i denna kurs är föreläsningar, seminarier och färdighetsträning.
Examination
Examinationen utgörs av skriftlig individuell inlämningsuppgift. Därutöver krävs närvaro och aktivt deltagande i obligatoriska moment. De obligatoriska momenten i kursen är föreläsningar, seminarier och färdighetsträning.
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.
Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.
Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GKurslitteratur
Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen vid Institutionen för klinisk och experimentell medicin. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.
Övrig information
Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.
Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.
Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.
Institution
Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Skriftlig examination | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.