Strimma: Hållbar utveckling, 3 hp

Sustainable development, 3 credits

8FG074

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Maria Lerm

Kursansvarig

Malin Bergman Jungeström

Studierektor eller motsvarande

Ann-Charlott Ericson

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Block Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Kvartsfart, Dagtid) HT 2020 202036-202048 3 Engelska Linköping, Valla

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Särskild information

Kursen ges på flera campus. Sammankomster via Active Learning Classrooms och internetbaserade kommunikationsverktyg (Zoom).

Förkunskapskrav

  • Två års högskolestudier varav minst 90 hp godkända
  • Engelska 6
    Undantag för svenska

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Redogöra övergripande för FNs 17 hållbarhetsmål inom Agenda 2030 och exemplifiera relationer mellan dem
  • Identifiera ett problemområde med koppling till ett av de 17 målen inom Agenda 2030 samt analysera detta problemområde med utgångspunkt från temporala/ kulturella/geografiska perspektiv.

 

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Inhämta, tolka och sammanställa information från vetenskaplig litteratur och det omgivande samhället, relevant för ett definierat problemområde inom Agenda 2030
  • Utveckla ett lösningsförslag för ett identifierat problemområde, baserat på information från relevanta källor
  • Använda olika presentationstekniker för att kommunicera mål kopplade till Agenda 2030
  • Använda digitala kommunikationsverktyg
  • Kommunicera lösningsförslag på engelska, både skriftligen och muntligen

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Belysa sina egna och andras värderingar i relation till samhällsutmaningarna i Agenda 2030
  • Relatera till värdekonflikter utifrån olika perspektiv och möjliga lösningar inom det identifierade problemområdet

Kursinnehåll

Kursen utgår från FNs 17 hållbarhetsmål och kursdeltagarna genomför fördjupningsarbete inom ett av målen samt breddar sina kunskaper i övriga hållbarhetsmål genom att sätta sig in i övriga gruppers arbete. 
Interprofessionella kommunikationsfärdigheter tränas och varje kursdeltagares särskilda kompetenser ska integreras i studierna.
I kursen ingår projektarbete med koppling till lokalt relevanta samhällsproblem med bäring på Agenda 2030.

Undervisnings- och arbetsformer

All undervisning sker på engelska. Kursen genomförs i form av ett grupparbete i Active Learning Classrooms och digitala kommunikationsverktyg under terminen (2 schemalagda timmar per vecka under september till och med november) samt självstudier i grupp eller på egen hand. Kursen avslutas med en hållbarhetskonferens där varje grupp gör posterpresentationer inför en bred publik med aktörer och privatpersoner från det omgivande samhället. Inför posterpresentationer ska grupperna genom s.k. kamratgranskning ge konstruktiv återkoppling till en annan grupps utkast till presentation. Postrarna ska presenteras av enskilda gruppmedlemmar på engelska.

Vid Linköpings universitet utgör det studentcentrerade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. I kursen tillämpas interprofessionellt lärande.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

Examination

Examination sker genom löpande skriftlig och muntlig rapportering på engelska individuellt och i grupp:  skriftliga och muntliga rapporter varannan vecka om arbetes progress (individuellt) samt sammanställning av arbetet i posterform med tillhörande muntlig presentation (i grupp). Därutöver krävs aktivt deltagande i obligatoriska moment för godkänt på kursen. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med arbete, inspel och/eller egna reflektioner med relevans för uppgiften. De obligatoriska momenten i den här kursen är gruppträffar och en hållbarhetskonferens. Gruppens mentor är tentator och bedömer enskilda gruppmedlemmars prestation enligt kursmålen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Kursen kan helt eller delvis komma att examineras på engelska.

Anmälan till examination/tentamen
Ej tillämpligt.

Omexamination
Datum för omexamination meddelas normalt senast vid det ordinarie provtillfället, härvid gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination.

Examination för studenter med funktionsnedsättning
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av institutionsstyrelsen för Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till nämnden för utbildning på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/ i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
BAS1 Basgrupp 2 hp U, G
POS1 Posterpresentation 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.