Biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa I, 30.0 hp

Biomedicine, Movement Science and Health I, 30.0 credits

8FYG11

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anna Hermansen, Sara Liin

Kursansvarig

Karin Valeskog

Studierektor eller motsvarande

Annika Heslyk
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MGFY3 Fysioterapeutprogrammet 1 (HT 2019) 201935-202002 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Fysioterapi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Fysioterapeutprogrammet

Särskild information

Kursen utgör termin 1 på fysioterapeutprogrammet. Innehållet är grundläggande studier om biomedicin, rörelsevetenskap och hälsa. Fokus ligger på människan i rörelse och aktivitet med utgångspunkt från normal funktion.

Förkunskapskrav

Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet enligt Områdesbehörighet A15 (Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2) eller Områdesbehörighet 17 (Idrott och hälsa A, Matematik B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B/Fysik A, Kemi A, Biologi A).

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Förklara rörelseapparatens uppbyggnad och funktion på organ- och vävnadsnivå som grund för mänsklig rörelse och aktivitet,
  • förklara hur aktivitet och belastning påverkar rörelseapparaten ur ett anatomiskt, funktionellt och biomekaniskt perspektiv,
  • förklara nervsystemets uppbyggnad och funktion på organ- och vävnadsnivå som grund för mänsklig rörelse och aktivitet,
  • beskriva fysioterapeutens verksamhet och yrkesroll,
  • beskriva teorier och modeller inom fysioterapi och hälsa,
  • förklara grunderna för evidensbaserad verksamhet,
  • beskriva hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag,
  • förklara kunskapssynen som problembaserat lärande (PBL) bygger på,
  • beskriva processer relevanta för sitt eget och basgruppens lärande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Utföra grundläggande fysioterapeutiska undersöknings- och behandlingsmetoder och vid utförandet tillämpa ergonomiska principer,
  • tillämpa grundläggande metoder för att analysera och dokumentera rörelser,
  • identifiera kommunikationsmönster i en grupp och förklara hur dessa påverkar grupprocessen,
  • förklara problembearbetningsprocessen och visa förmåga att identifiera lärandebehov,
  • söka litteratur och demonstrera kritiskt förhållningssätt i valet av kunskapskällor.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Reflektera över samt värdera hur beröring påverkar människan ur ett fysiologiskt och utvecklingspsykologiskt perspektiv samt hur kultur och genus kan påverka upplevelsen av beröring,
  • motivera betydelsen av att i den kommande professionen ha en helhetssyn på människan och hennes hälsa,
  • reflektera över egna värderingar utifrån ett mångfaldsperspektiv,
  • beskriva konsekvenserna av etiska ställningstaganden baserat på etiska principer, lagar och evidens.

Kursinnehåll

Kursens innehåll omfattar ämnesområdena fysioterapi (10 hp), medicinsk vetenskap (12 hp) samt samhälls− och beteendevetenskap (8 hp).
I denna kurs ingår ett interprofessionellt moment; ”Professionalitet i hälso- och sjukvård samt socialtjänsten” (6 hp).

Kursen genomförs integrerat utifrån ett medicinskt perspektiv och med följande huvudsakliga innehåll:

  • rörelseapparatens deskriptiva, funktionella och topografiska anatomi
  • centrala och perifera nervsystemet
  • autonoma nervsystemet
  • nervsystemets motoriska och sensoriska funktioner
  • biomekanik och analys av hållning och rörelser
  • grundläggande fysioterapeutiska undersöknings- och behandlingsmetoder såsom palpation, massage, rörelsemätning, muskeltöjning samt passiva rörelser
  • fysioterapins utveckling som profession och ämne
  • levnadsvanor och hälsofrämjande förhållningssätt
  • beteendeförändring
  • hälsobegrepp, salutogent förhållningssätt
  • professionellt förhållningssätt
  • etik och prioriteringskunskap
  • lagstiftningen inom hälso- och sjukvård och socialtjänst
  • hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens uppdrag och ansvar
  • professioner inom hälso- och sjukvård samt socialtjänsten
  • personcentrerad vård
  • prioriteringar inom hälso- och sjukvård
  • förbättringskunskap
  • kunskapssyn inom evidensbaserad verksamhet
  • vetenskapligt förhållningssätt
  • informationssökning och rapportskrivning

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Medicinska fakulteten utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för sitt lärande genom ett aktivt och bearbetande förhållningssätt till lärandeuppgifterna. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Medicinska fakultetens utbildningar samverkar under utbildningstiden i återkommande interprofessionella moment.  Interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Denna arbetsform stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionell kompetens, samt förbereder studenten för interprofessionellt lagarbete och samverkan i den kommande yrkesutövningen.

I undervisningen på denna kurs utnyttjas olika arbetsformer såsom föreläsningar, färdighetsträningar, studieuppgifter, seminarier, basgruppsarbete och fältstudier.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete, seminarier, studieuppgifter och fältstudier. Kursen examineras fortlöpande genom bedömning av individuella prestationer vid de obligatoriska momenten samt i form av en individuell portfolio, en individuell skriftlig salstentamen och en individuell muntlig praktisk tentamen.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen ska anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen ska vara densamma som vid ordinarie examination.

Övriga examinationsformer, t ex salsskrivning, får skrivas ett obegränsat antal gånger, av de studenter som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination ska gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Litteraturlista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott vid fysioterapeutprogrammet. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig och vid behov till utbildningsnämnden på grund- och avancerad nivå om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på sådant sätt att kunskaper om kön, könsidentitet/uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder uppmärksammas, synliggörs och kommuniceras i utbildningen.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom/i anslutning till de två terminer som följer, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället.

Institution

Institutionen för hälsa, medicin och vård
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
OBLM Obligatoriska moment, termin 1 5 hp U, G
NEB1 Skriftlig examination Neurobiologi, termin 1 6 hp U, G
MUN1 Muntlig examination, termin 1 3 hp U, G
IPL1 IPL, termin 1 6 hp U, G
BAS1 Basgrupp, termin 1 4 hp U, G
ANA1 Skriftlig examination deskriptiv funktionell anatomi termin1 6 hp U, G

Böcker

Backman, Jarl, (2016) Rapporter och uppsatser 3., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2016

ISBN: 9789144097329

Vetenskaplig metodik

Bear, Mark F., Connors, Barry W., Paradiso, Michael A., (2016) Neuroscience : exploring the brain 4th ed. , international ed. Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016.

ISBN: 9781451109542, 1451109547

Neurobiologi

Björklund, M., (2004) Effects of repetitive work on proprioception and of stretching on sensory mechanisms : implications for work-related neuromuscular disorders Umeå : Univ., 2004

ISBN: 9173056049

Beröring

Bojsen-Møller, Finn, Dyhre-Poulsen, Poul, (2000) Rörelseapparatens anatomi 1. uppl. Stockholm : Liber, 2000 ;

ISBN: 9147048840, 9789147048847

Anatomi

Brodal, Per, (2010) The central nervous system : structure and function 4. ed. New York : Oxford University Press, 2010

ISBN: 0195381157, 9780195381153

Neurobiologi

Budowick, Michael, Bjerneroth, Gunnel, Svensson, Björn A, (1998) Anatomisk atlas 1. uppl. Stockholm : Liber utbildning, 1998

ISBN: 9147000910, 9789147000913

Anatomi

Cech, Donna, Martin, Suzanne Tink, (2012) Functional movement development across the life span 3rd ed. St. Louis, Mo. ; London : Elsevier Saunders, c2012.

ISBN: 9781416049784, 1416049789

Motorik och biomekanik

Drake, Richard L., Vogl, Wayne, Mitchell, Adam W. M., (2019) Gray's anatomy for students Fourth edition Philadelphia : Elsevier, [2019]

ISBN: 9780323393041

Anatomi

Enoka, Roger M., (2015) Neuromechanics of human movement Fifth edition. Champaign, lll. : Human Kinetics, [2015]

ISBN: 9781450458801, 1450458807

Neurobiologi

Feneis, Heinz, Dauber, Wolfgang, Spitzer, Gerhard, Brinkman, Ingrid, (2006) Anatomisk bildordbok 5., utökade uppl. / [fackgranskning: Håkan Aldskogius] Stockholm : Liber, 2006

ISBN: 9147053011, 9789147053018

Anatomi

Hall, Susan J., (2015) Basic biomechanics Seventh edition, international edtion. Singapore : McGraw-Hill Education, [2015]

ISBN: 9789814714020, 981471402X

Motorik och biomekanik

Hamill, Joseph, Knutzen, Kathleen, Derrick, Timothy R., (2015) Biomechanical basis of human movement 4. ed. Philadelphia, Pa. : Wolters Kluwer Health, cop. 2015

ISBN: 9781451177305

Motorik och biomekanik

Heijne Wiktorin, Christina von, Nordin, Margareta, (2012) Tillämpad biomekanik 2., [omarb.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2012

ISBN: 9789144057132

Motorik och biomekanik

Henricson, Maria, Billhult, Annika, (2010) Taktil beröring och lätt massage från livets början till livets slut 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2010

ISBN: 9789144056494

Beröring

Holey, Elizabeth A., Cook, Eileen M., (2011) Evidence-based therapeutic massage : a practical guide for therapists 3rd ed. Edinburgh : Elsevier, 2011.

ISBN: 9780702032295, 0702032298

Beröring

Holm Ivarsson, Barbro, (2014) Sjukdomsförebyggande metoder : samtal om levnadsvanor i vården 1. utg. Stockholm : Natur & kultur, 2014

ISBN: 9789127136670

Promotion och prevention

Johansson, Fredrik, (2015) Anatomi i klartext 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2015

ISBN: 9789144089942

Anatomi

Kristensson, Jimmie, (2014) Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2014

ISBN: 9789127131200

Vetenskaplig metodik

LeVeau, Barney F., (2011) Biomechanics of human motion : basics and beyond for the health professions Thorofare, N.J. : SLACK, cop. 2011

ISBN: 9781556429057

Motorik och biomekanik

Lindholm, Thomas, Lindholm, Thomas, (2010) Massage för idrott, prestation och hälsa 1. uppl. Stockholm : SISU idrottsböcker, 2010

ISBN: 9789185433865

Beröring

Lännergren, Jan, Westerblad, Håkan, Ulfendahl, Mats, Lundeberg, Thomas, (2017) Fysiologi Sjätte upplagan Lund : Studentlitteratur, [2017]

ISBN: 9789144114859

Neurobiologi

Netter, Frank H., (2018) Atlas of human anatomy Seventh edition. 2018

ISBN: 9780323393225, 9780323554282, 9780323393218

Anatomi

Nordin, Margareta, Frankel, Victor H., (2012) Basic biomechanics of the musculoskeletal system 4. ed. Philadelphia : Wolter Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012

ISBN: 9781451117097

Motorik och biomekanik

Norrbrink, Cecilia, Lundeberg, Thomas, (2014) Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv 2. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144089706

Fysiologi

Palastanga, Nigel, Soames, Roger, (2011) Anatomy and human movement. structure and function 6. ed. Edinburgh : Churchill Livingstone, [2011], cop. 2012

ISBN: 9780702035531, 9780702047497, 9780702053085, 070203553X, 9780702040535, 0702040533

Anatomi

Purves, Dale, (2018) Neuroscience Sixth edition. 2018

ISBN: 9781605353807

Neurobiologi

Rienecker, Lotte, Stray Jørgensen, Peter, Lagerhammar, Ann, (2018) Att skriva en bra uppsats Upplaga 4 Stockholm : Liber, [2018]

ISBN: 9789147113644

Vetenskaplig metodik

Sand, Olav, Sjaastad, Øystein V., Haug, Egil, Toverud, Kari C., Bolinder-Palmér, Inger, (2004) Människans fysiologi 1. uppl. Stockholm : Liber, cop. 2004

ISBN: 9147051957, 9789147051953, 47-05195-7

Neurobiologi

Sevastik, John, (2013) Rörelseorganens funktionella anatomi 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144084527

Anatomi

Strömquist, Siv, (2014) Uppsatshandboken : råd och regler för utformningen av examensarbeten och vetenskapliga uppsatser 6., [utök., uppdaterade och förtydligade] uppl. Uppsala : Hallgren & Fallgren, [2014]

ISBN: 9789173828710

Vetenskaplig metodik

Tortora, Gerard J., Derrickson, Bryan, (2017) Tortora's principles of anatomy & physiology [15th edition] Global edition.] 2017

ISBN: 9781119382928, 1119382920, 9781119400066, 1119400066, 1119399939

Anatomi

Trost, Jan, (2014) Att skriva uppsats med akribi 4., [rev.] uppl. Lund : Studentlitteratur, 2014

ISBN: 9789144101170

Vetenskaplig metodik

Uvnäs Moberg, Kerstin, (2009) Närhetens hormon : oxytocinets roll i relationer 1. utg. Stockholm : Natur & Kultur, 2009

ISBN: 9789127117440

Beröring

Waxman, Stephen G., (2017) Clinical neuroanatomy Twenty-eight edition. New York : McGraw-Hill Education, [2017]

ISBN: 9780071847704, 0071847707

Neurobiologi

Wirhed, Rolf, (2014) Biomekanik 1. uppl. Stockholm : SISU idrottsböcker, 2014

ISBN: 9789186323813

Motorik och biomekanik

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.