Klinisk fysiologi, farmakologi och diagnostik inom medicinsk vård, 5 hp

Clinical Physiology, Pharmacology and Diagnostics in Medical Care, 5 credits

8MIA06

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anita Kärner Köhler

Kursansvarig

Anne Söderlund Schaller

Studierektor eller motsvarande

Lena Hanberger
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
MASM1 Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård 1 (HT 2019) 201938-201943 Svenska Linköping, US O

Huvudområde

Omvårdnadsvetenskap

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård

Särskild information

Kursen utgör den andra kursen i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot medicinsk vård, 60 hp.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs utöver grundläggande behörighet, sjuksköterskeexamen och 12 månaders yrkeserfarenhet motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig metod motsvarande 15 högskolepoäng samt minst 24 månaders yrkeserfarenhet, motsvarande heltidsarbete, som sjuksköterska.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • förklara fysiologiska processer vid sjukdomar relevanta inom medicinsk vård,
  • förklara och bedöma betydelsen av farmakologisk behandling inom medicinsk vård

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • utföra läkemedelsberäkning, beakta administrationssätt och ordinationens rimlighet inom specialistsjuksköterskans funktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:

  • värdera betydelsen av olika undersökningsmetoder vid utredning inom medicinsk vård

Kursinnehåll

För vårdområdet relevant:

  • Patofysiologi
  • Farmakologi
  • Undersökningsmetoder inom klinisk fysiologi, klinisk kemi, bakteriologi och radiologi

Undervisnings- och arbetsformer

Inom Hälsouniversitetet utgör det studentcentrerade och problembaserade lärandet grunden i undervisningen. Studenten tar ett eget ansvar för, bearbetar och utforskar aktuellt innehåll i utbildningen. Arbetsformerna utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, att söka kunskap och att i dialog med andra bedöma och utvärdera uppnådd kunskap. Studenter arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsanknutna situationer för att utveckla det egna lärandet, bidra till medstudenters lärande och för att träna samarbete. Lärarens roll är att stödja studenter i detta arbetssätt. Utbildningarna är upplagda i ämnesintegrerade teman, i teoretiska och praktiska moment som varvas under hela utbildningen. Hälsouniversitetets utbildningar samverkar i integrationsmoment där interprofessionellt lärande innebär att studenter från flera professioner lär med, om och av varandra. Arbetsformer och integrationsmoment stimulerar och stödjer studentens utveckling till professionell och interprofessionell kompetens samt förbereder studenten för samarbete i kommande yrkesliv.

Arbetsformerna i denna kurs är föreläsningar, basgruppsarbete och seminarium.

Examination

Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är basgruppsarbete och seminarium. Examinationen sker i form av individuell skriftlig salstentamen.

Omfattning av omtentamen
Tidpunkt för omtentamen skall anges i början av varje termin. För omtentamen gäller att omfattningen skall vara densamma som vid ordinarie examination. Individuell skriftlig salstentamen får skrivas ett obegränsat antal gånger, av student som inte uppnått godkänt resultat.

Byte av examinator
Student som underkänts två gånger vid examination på kursen eller del av kursen har efter begäran rätt att få annan examinator vid förnyat examinationstillfälle, om inte särskilda skäl talar mot det.

Anmälan till examination/tentamen
Inför varje kurs anges hur anmälan till examination skall gå till.

Betygsskala

Tvågradig skala, U, G

Kurslitteratur

Resurslista fastställs senast två månader före kursstart av programutskott. Obligatorisk kurslitteratur finns ej.

Övrig information

Planering och genomförande av kursen skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna, programansvarig/studierektor och vid behov till grundutbildningsnämnden om det rör generell utveckling och förbättring.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att funktionshinder, etnicitet, genus och ålder framhålls som relevanta variabler för analys och diskussion.

Om kursen upphör att ges eller genomgår större förändring erbjuds normalt examination enligt denna kursplan, vid totalt tre tillfällen inom ett år, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Undervisningsspråket är svenska.

Institution

Institutionen för medicin och hälsa
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
TEN1 Individuell tentamen (salstentamen) 3.5 hp U, G
BAS1 Basgrupp 0.5 hp U, G
1LÄK Läkemedelsberäkning 1 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.